0 1189 visningar

7 svar

Stensoppar

Sofia

5 sep 2006 kl. 13:45

Jag är en “kantarellis”, som vill lära mej min tredje svamp efter gula kantareller och trattkantareller. Jag läste om goliat-musseronen i WWF-eko, men några sådana hittar jag inte. :(

Däremot stensoppar. Hur skiljer jag nu på Karljohan = Stensopp och Rödbrun stensopp? De är goda matsvampar bägge två så kanske är det mindre viktigt, men jag vill gärna kunna ändå. Om mina händer blir gulfärgade är det då Karljohan? Är Karljohan lösare när man smular sönder stammen emedan Rödbrun stensopp är hård?
  Den förväxlingssvamp som står listad som besk. Är det den jag hittat och fotat, för den var inte särskilt lik och den hade jag inte plockat av misstag, men kanske är det svårare när de är små?
  Kommer dessa svampar på samma ställen år efter år? I så fall kan jag ju gå på det.

0

Ina

5 sep 2006 kl. 19:58

Jag vågar inte svara på om de saker du beskriver kan hjälpa till att skilja på K-J och rödbrun stensopp. Men såvitt jag vet kommer det ju nya svampar på gamla ställen år från år om det inte sker drastiska förändringar i biotopen - t ex avverkning. Mycelet finns ju i jorden. Exakt var fruktkropparna kommer kan bero lite på om det är ett torrt eller fuktigt år, men det är inga stora skillnader som jag har märkt… Snarare är det skillnad i mängd…

Den beska du har fotat är en gallsopp. Dom är inte svåra att känna igen som små heller - det lär du dej fort. Om du är osäker så kan du ju testa med tungspetsen mot en brottyta, man behöver inte ens stoppa nåt i munnen för att känna den bittra obehagliga smaken…

0

Sofia

18 sep 2006 kl. 21:13

Nu håller jag på att lära mig, karljohan = stensopp, rödbrun stensopp och den beska soppen, är det rätt uppfattat på bilderna här?

Jag tänkte identifiera svamparna, bland annant med hjälp härifrån forumet, så att jag kan rita en karta i mitt huvud eftersom de växer på samma ställe år efter år.

När jag väl vet att karljohan växer här och rödbrun stensopp växer där, i vilket utvecklingsstadium ska jag plocka dem?
Och vilka delar ska man äta; rören under hoppar jag nog över,  hatten då, den har en skum-konsistens? Foten?

Jag har slängt bort alla delar med hål efter fluglarver, det blir inte mycket kvar.

Vilket är kilopriset vid försäljning?

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 21:35

Du skiljer rödbrun stensopp och karljohan främst på färgen. Men du behöver inte kunna skilja dem åt eftersom de har samma matvärde. Använd bara unga fasta exemplar, ta bort rören om de är mjuka och lätta att lossa med fingret, annars kan de sitta kvar. Ta tillvara hela svampen, även foten om den inte är för larvangripen.

Gallsopp på den sista bilden är bitter i smaken och har vita-rosa rör, aldrig gula som stensopparna får när de blir äldre. Läs mer om karljohan och förxäxlingssvampar:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_edulis

0

Tack för svar

Sofia

24 sep 2006 kl. 19:21

Det är ironiskt, nu bor jag i glesbygden och kan inte gå på svampkurs eftersom det inte finns tillräckligt många intresserade personer.

Här finns många svampar femtio-hundra meter bortom husen eftersom ingen plockar, annat än gula kantareller och trattkantareller. Det är bara somliga som sparkar på de största svamparna.

Jag har haft som strategi att först lära mej svamparna, titta på hur de ser ut som unga, gamla, känns när man plockar sönder dem, luktar, fota dem och få dem identifierade här. Sedan i fas två laga dem och äta dem. De första svamparna har jag bara slängt.

Rödbrun stensopp växer mest överallt, även i trädgårdsdikena, Karljohan har jag bara hittat på 3 ställen, 3 ställen med Gallsopp har jag slått fast.

Kan tyvärr inte hålla med om att den rödbruna stensoppen är lika god som karljohan, synd eftersom det finns hundra gånger mer av den.

I matbutiken i stan såldes 30 gram torkad “karljohan”, motsvarande 250 g färsk stod det på påsen,  inklusive rören under hatten och hål efter larver för 39-40 kronor. Importerad från Italien!

Jag funderar lite på om någon sådan där turist kan vilja köpa torkad rödbrun stensopp i pryttelbutiken.

0

Snylting

Sofia

24 sep 2006 kl. 19:45

Jag såg här på forumet en bild av en deformerad stensopp lutad mot en flaska kravvin, och den hade blivit så extremt bred i foten jämfört med den något knöliga hatten av ett snyltingangrepp kommenterade ni. Det fanns en vit fläck, i ett insjunket område, där hade den krupit in?

Jag läste ju förstås informationen under artindelningen här på forumet det första jag gjorde, innan jag postade något inlägg i forumet.  Och då jag läste jättesvamp-inlägget kände jag igen att den lämnade övrigt att önska.

Hoppas ni inte blir sura nu. Det är absolut inte meningen. Jag har varit på Allt-om-Trädgård-forumet och visst tar det tid att hålla på att ta bilder, redigera dem, och skriva text. 

Är det alltså så att många kallar Rödbrun Stensopp för Karljohan och bryr sig inte om att göra någon distinktion?

0

Snylting

klas jaederfeldt

24 sep 2006 kl. 21:39

vaqnligare smeknamn är Tallkalle

0

Naturhistoriska Riksmuseet

Sofia

26 sep 2006 kl. 10:47

På Naturhistoriska Riksmuseets hemsida kan man läsa:

“Soppsnylting, Apiocrea chrysosperma, är en kärnsvamp (pyrenomycet), som lever som parasit på andra svampars fruktkroppar.”

Det är Klas Jaederfeldt som tagit bilden. Och skrivit texten?

Lite mera info om soppsnyltingen på Svampguiden tycker jag det skulle vara. I ordlistan kunde väl soppsnyltingen stå med? Och i texten till Karljohansvamp också, den finns det anledning att tro att många nybörjare läser. Info om att det tidiga stadiet innebär att svampen deformeras och en bild som visar hur det kan se ut skulle vara bra.

I de senare stadierna ser svamparna så läbbiga ut att det inte finns stor risk att någon plockar dem, se bild Naturhistoriska Riksmuseets hemsida, men i de tidigare stadierna är det en betydligt större risk att någon plockar och tänker äta upp svampen.

Det finns tydligen inga bevis för att soppsnyltingen skulle vara giftig men bakterierna ökar i antal och kan orsaka matförgiftning, står det på Naturhistoriska Riksmuseets hemsida.

Är det rätt uppfattat?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone