0 366 visningar

9 svar

Smålarvigt!

Bo Reyer

16 aug 2011 kl. 19:48

Kan någon ge en rimlig förklaring på varför det är så mycket larvangrepp i år jämfört med förra året?
Förra året plockade jag mängder av rimskivling. Inte ett spår av angrepp, inte ens på de större exemplaren. Denna säsong har jag inte hittat en enda oangripen.

Sak samma med ängschampinjonerna!
Är det för varmt, eller finns det någon annan förklaring?

0

Lena M

16 aug 2011 kl. 19:49

Konstigt, de jag plockade i dag var fina, men jag tog bara mindre ex.
Däremot har många champinjoner varit angripna.

0

Charlotte B

17 aug 2011 kl. 00:30

Jag har det problemet med kremlorna jag plockar. Nästan alltid angripna. Ibland när jag skär igenom dem från fot till hatt så är de fina och jag lägger dem i korgen, men när jag kommer hem och delar dem vidare så är de angripna i alla fall :-(

0

Madde Småland

17 aug 2011 kl. 08:02

Har inte hittat så många arter än i år men hittat massor av kantareller som varit helt uppätna inuti. Brukar annars inte vara särskilt angripna här hemma. Hittade även ett 10-tal blodriskor igår men som vanligt var det inte mkt som gick att rädda på dom…
Varför det är så i år har jag ingen aning om.

0

SvenD

17 aug 2011 kl. 10:45

Min erfarenhet är att bl.a. kant- och
gulkremlor är ovanligt fina och fasta i år. Karl Johan kan jag inte uttala mig om eftersom de saknas helt!

0

Bo E

17 aug 2011 kl. 12:54

visst är det mycket larver - men kanske beror det på kombinationen av riklig nederbörd och värme
många av larverna kommer väl från myggor som gillar sånt väder
?

bara en gissning - det finns säkert expertis på forumet som kan svampmyggors biologi bättre

0

Tina Nordberg

17 aug 2011 kl. 15:45

Svampmygga i arbete

0

Lilla My

17 aug 2011 kl. 15:51

Jag grunnar på om det kan bero på att det i mitt område (norra Östergötland/södra Sörmland) varit ganska glest mellan regnskurarna istället. När småkrypen ska placera sina småttingar behöver de nåt fuktigt, och är det då kruttorrt på marken kan jag mycket väl tänka mig att svampen är en bra barnkammare.

0

Tina

Karl S

17 aug 2011 kl. 17:43

Fantastisk bild, Tina. Om jag får, sparar jag din svampmygga till mina kurser.

Och en eloge till Bo som inte säger “maskar”

0

Tina

Tina Nordberg

17 aug 2011 kl. 19:09

Klart du får använda bilden, jag känner mig hedrad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone