Kan någon ge en rimlig förklaring på varför det är så mycket larvangrepp i år jämfört med förra året?
Förra året plockade jag mängder av rimskivling. Inte ett spår av angrepp, inte ens på de större exemplaren. Denna säsong har jag inte hittat en enda oangripen.
Sak samma med ängschampinjonerna!
Är det för varmt, eller finns det någon annan förklaring?
Har inte hittat så många arter än i år men hittat massor av kantareller som varit helt uppätna inuti. Brukar annars inte vara särskilt angripna här hemma. Hittade även ett 10-tal blodriskor igår men som vanligt var det inte mkt som gick att rädda på dom…
Varför det är så i år har jag ingen aning om.
Jag grunnar på om det kan bero på att det i mitt område (norra Östergötland/södra Sörmland) varit ganska glest mellan regnskurarna istället. När småkrypen ska placera sina småttingar behöver de nåt fuktigt, och är det då kruttorrt på marken kan jag mycket väl tänka mig att svampen är en bra barnkammare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.