Visst är det gul taggsvamp Hydnellum geogenium.det brukar finnas mer sorter av taggsvampar där den växer,de trivs nämligen tillsammans i lite rikare granskog. Hos mig växer de i granskog med inslag av grönsten.
Den är inte så vanlig,men i “min skog” har den blivit väldig vanlig på många platser.Jag har gått i skogen sedan 1984 det växer violgubbe där också!
Du skrev:
”
taggsvamp med gula taggar? SVARA
Den ger fantastiska gröna färger pga ett unikt färgämne, geogenin, som skiljer den från alla andra taggsvampar.
/Mattias Andersson 2011-08-16 20:35:27”
Jag hittar ingen info om färgämnet. Jagg vill veta lite mer nämligen…är det rättstavat?
Så här står det i senaste Färgboken av Marklund och Hjördis Lundmark
Gul taggsvamp saknar färgämnet teleforsyra i motsats till de flesta andra korktaggsvampar Istället innehåller den bl,a det gula färgämnet geogenin som är en styrylpyron och är bidragande orsak till den vackra olivgröna färgen på ullgarnet,svampen tycks inte behöva förhöjt pH för att ge gröna färger,vilket skiljer den från övriga korktaggsvampar.
Vill du veta mer om styrylpyroner (och gegenin), så läs den här avhandlingen där Hydnellum geogenium nämns bl.a. på p 32:
http://d-nb.info/968649742/34
Här finns mer…
Steglich, W., Jendrny, B. (1979). Geogenin, ein neuartiger Pyronfarbstoff aus Hydnellum
geogenium. Sydowia Beiheft VIII, 378.
Här är en bild som återger färgerna någorlunda. Det är svårt att fota garn.
Bilden visar från höger till vänster första till femte badet. Jag hade nog kunnat få ut fina färger även i ett sjätte och sjunde bad om jag hade haft tid. Grytan står kvar med svampen i. Jag ska se vad som händer… när det börjar mögla och hur det går att färga då... :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.