0 314 visningar

11 svar

Kremlor

Inga-Lill

16 aug 2011 kl. 22:53

Kan detta vara en Gulkremla en Kantkremla o en Storkremla.Fick tyvärr inga bra underbilder.

0

Inga-Lill

16 aug 2011 kl. 22:57

Glömde ett d,menar Guldkremla.

0

Ninjan

18 aug 2011 kl. 16:15

jag tror guldkremlor ska skimra i gult på foten också, kan inte du lägga in en “underbild” fast de inte blev bra för att kunna bedöma färgen?

0

Bo E

18 aug 2011 kl. 16:44

tveksam till kantkremlan men det är svårt att bedöma när de börjar bli övermogna o sönderfallande

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2011 kl. 16:59

Kolla bilderna i den här tråden: http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa_old.asp?inr=149520&fnr=1&sok=Jan
Ser dina ut ungefär så på skivor och fot, så kan det vara guldkremlor.

0

Karl S

18 aug 2011 kl. 18:24

Om den växte med björk, kanske brandkremla, Russula velenovskyi?

0

Karl S*

SvenD

18 aug 2011 kl. 19:24

Är brandkremla det vedertagna namnet nu? Gulröd kremla säger ArtData.

0

SvenD

Irene A

18 aug 2011 kl. 19:39

Vi bör lita på ArtData, det är det enda uppdaterade namnregister vi har att gå efter (även om det finns några konstigheter där oxå)..

0

Inga-Lill

18 aug 2011 kl. 19:49

Tyvärr så hände det något med bilden på guldkremlansundersida när jag skulle minska den,så finns inte kvar,men jag tyckte den skimrade i gulguld på fot o undersida,o påminner om bilden på länken om guldkremla,men hittar inte någon bild på gulrödkremla.
Skickar med en suddig bild på undersidan av kantkremlan,o vad är det annars för kremla?

Inga-Lill

0

Irene A

18 aug 2011 kl. 19:54

Jag tror på kantkremla, de bruna kletiga fläckarna på skivorna är också typiska (rensade själv ett par igår :-)

Svårt att säga något om de andra. Var är de hittade - i vilken slags miljö? Guldkremlan verkar vara en kalkmarksart.

0

Inga-Lill

18 aug 2011 kl. 20:05

Jag är lite dålig på villken jord det är här i mina trakter,vet att mandelriska o svart trumpetsvamp kräver kalkhaltig jord,o det finns det inga här,men mycket olika kremlor kantareller o soppar.Jag får försöka hitta bild på gulrödkremla o jämföra.
Den sista som jag sedan tänkte kanske är tegelkremla grånar inte som sägs att den ska göra.Kanske då är en storkremla med blek färg.

Inga-Lill

0

Inga-Lill

18 aug 2011 kl. 20:35

Nu har jag tagit nya bilder på guldkremlan som jag hade kvar.Här kommer dom.

Inga-Lill

guldremla undersida

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone