0 883 visningar

3 svar

hjälp har jag ätit gallsopp?

dumbommen

5 sep 2006 kl. 14:17

Plockade lite svamp till några svamptoast: trattkantareller, några vanliga kantareller och sen en som jag trodde var en lite fin karljohan. Det luktade lite konstigt när jag stekte svamparna, men lukten försvann… En stund efter jag ätit min toast fick jag en konstig äcklig gallsmak i munnen. Antar därför att det var en gallsopp o inte en karljohan.. Hjälp vad ska jag göra för att få bort smaken??? Försökte gurgla med whisky (ja, det är sant :-)) o det brände i munnen men smaken sitter kvar. Känner mig som en idiot!

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 14:21

..titta skafferiet - tugga på torkad rosmarin, timjan eller anis. Alternativ gå ut och tugga runt några björklöv i munnen, det brukar hjälpa en smula, bladen spottar du ut sen…

0

dumbommen

5 sep 2006 kl. 14:28

Tack
*tuggar frenetiskt*
hoppas det hjälper!
Och det är väl gallsopp, har inte hört om någon anna svamp som faktiskt smakar GALLA?

0

kobran

5 sep 2006 kl. 14:42

Har aldrig käkat galla, men ett äpple eller en näve blåbär brukar hjälpa mot skarpa kremlor.

I ett annat inlägg skrev nån att gallsoppens bitterämne används att smaksätta sprit med, så whisky borde ju vara helt rätt då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone