0 1576 visningar

8 svar

Blomkålssvamp?

mari

17 aug 2011 kl. 21:13

Hej,
Jag hittade den här när jag var ute och promenerade på lunchen idag. Det ser för mig ut till att vara en blomkålssvamp, men jag är lite skeptisk till svampar jag inte har sett förut. Någon som kan säga säkert?

Bilden är inte den bästa, men svampen har ungefär samma storlek som en lite tillplattad fotboll och växte bredvid en tall.

Är det här blomkålssvamp?

0

Noomi

17 aug 2011 kl. 21:16

Ja!

0

Draken

17 aug 2011 kl. 21:16

jag skulle laga till den

0

Helenna A

17 aug 2011 kl. 21:17

Visst är det en sån.
Grattis!!!!!!!!

0

Jonnie

17 aug 2011 kl. 21:47

Mer Blomkålssvamp än så blir det inte…
Ät dn gärna men först ett varningens ord…

I denna tingest bor alla småkryp du överhuvudtaget kan hitta i skogen,, allt från den minsta lilla insekt till,,ja gud vet vad.. coh så är det rensningen,, som jag ser det finns det två sätt,, antingen dissikerar man den här “saken” i små beståndsdelar och jagar allt som fortfarande rör sig på flykten, eller så dränker man skiten i saltvatten och hoppas att alla insekter dränker sig eller flyr fältet…
Stek den gärna,, men se till att vädra ordentligt,, det luktar något som jag inte ens vill skriva här på fourmet,,, en blandning av klorin o gammal äppeljuice,, fy faa, och smaken är för övrigt kraftigt överskattad, smakar egentligen ingenting, saltar man rejält smakar det gelatin med salt, jättegott tycker många…inte jag.
Det lär gå att fritera den här amöban påstås det,, och det stämmer säkert,, man kan väl fritera nästan vad som helst som är lika gott,, fläsksvål eller ostkant, prova det istället…mycket godare och med större näringsvärde..

0

Jeanette i Trollefjäll

17 aug 2011 kl. 22:30

Hahahaha :D

Jag som gått ut ett par rundor för att leta efter just denna svamp…. Blev nu inte fullt så sugen att smaka den längre ;)

Men jag kommer att göra det ändå... Man är väl svampnörd hehe

0

Jonnie

17 aug 2011 kl. 23:18

:)

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2011 kl. 23:22

Ja det där är vad Jonnie tycker! Jag delar den i mindre bitar och lägger den i kallt vatten med lite ätticka och då blir man av med de flesta krypen, sedan sköljer jag bort resten,inget större besvär. Vidare så tycker jag inte att det luktar illa när man tillagar den, framför allt inte om man jämför med stanken från ett gatukök. Som många andra matvaror så behövs det lite kryddor för att komma till sin rätt, rått griskött är ju heller ingen höjdare utan kryddor antar jag! Jag skulle definitivt lägga ner jobb på en sådan goding. Men smaken är som baken vilket har framkommit här i flera trådar.

0

Lilla My

18 aug 2011 kl. 08:56

Jag brukar steka den i småbitar tillsammans med lök, och använda som bas i vegetariska lasagner, har fått mycket beröm för det :) det handlar nog mer om att tillaga den bra än att den skulle vara mindre smaklig. Men det bästa är väl att prova äta den och bilda sig en egen uppfattning?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone