0 717 visningar

3 svar

Granblodriska

Rikard S

17 aug 2011 kl. 22:19

Har precis ätit en hög med blandsvamp smörgåsar, (Karj Johan,rödbrun stensopp och kantareller) och då jag och min flickvän är relativa noviser när det gäller svampar försöker vi hitta nya att lägga till vår repertoar. Trattisarna har lagts på tidning för höstsoppor.

de svampar som är nya för oss steker vi för sig och smakar av för att se vad de skulle passa till.

Helt nytt idag var citronslemskivling, grymt trevlig smak som skulle passa till alla rätter man normalt har citron till, jag var förvånad att smaken var så tydlig. Wienerschnitzel eller fisk blir det nästa gå de hittas.

Granblodriska har jag stött på tidigare när jag bodde i linköping dock hade hon inte smakat dem tidigare. Så sagt o gjort de stektes separat. nu precis som då kliar det lite i halsen, som om jag ätit en näve havrekli och inte sköljt ner det med något. Efter 20 minuter är känslan borta.

Min fråga är om någon annan känt detta förut?
De var relativt maskätna och stektes mest för att det var kul att testa en svamp hon missat.

Mig veterligen är jag inte allergisk mot någon mat och äter allt jag kommer över så kan det vara maskarna för jag har aldrig hittat granblodriska utan åtminstone lite mask.

// Rikard

0

Lena M

18 aug 2011 kl. 11:01

Lycka till med provsmakningen men ta det försiktigt så inget olämpligt slinker med.
Många av svamparna är maskätna , tror jag hittat ett par blodriskor som var fina.

0

Irene A

18 aug 2011 kl. 11:07

Jag har inte känt något som kliar av blodriskor. Däremot har alla en besk biton som jag inte är förtjust i, så jag plockar dem inte längre.

0

Rikard S

18 aug 2011 kl. 12:24

Jo jag är försiktig, har slängt massor med blodsopp då jag inte varit 100% även om eldsopp inte lär vara så giftig, även då jag hittat båda sorterna samma dag. Har då oftast tillräckligt med svamp ändå.

Jo beskheten kände jag och minns den även sen tidigare. Nästa sak att hitta får bli Tallblodriska. Tror Granblodriskorna får stå kvar i fortsättningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone