Nästan säker på att detta är mjölskivling, men vill gärna ha forumets uppfattning om det. De växte i en ring under en ek på betesmark i Mellanskåne. Skall lägga en för att kolla sporpulvret för säkerhets skull.
Mjölskivlingar?
kan det inte vara dessa då???
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_columbetta
De böjda fotbasarna brukar vara ett kännetecken
tycker de ser väl kraftiga ut för att vara mjölskivling men det kan kanske bero på närbilden
För mig är det typiska mjölskivlingar, särskilt fotytans struktur, men om du ska äta dom så (1) ta sporprov och kolla att det är tydligt rött, och (2) lukten är den rätta (mjöl, pressjäst, spermatisk etc.), och ät bara en liten mängd första dagen.
Mjölskivling är ingen nybörjarsvamp, så avstå hellre om du inte tror dig säkert känna igen den. Det finns mycket giftiga trattskivlingar som är snarlika, men vitsporiga och lukten är vanligen mer skarp.
Tricholoma columbetta har inte nedlöpande lameller.
Tack för alla synpunkter!
Jag har kollat sporprov och det är tydligt rött. Och dom luktar mjöl, för säkerhets skull nosade jag i mjölpåsen också för att reda ut hur mjöl egentligen luktar. Du har rätt Ewa, det fanns två som inte växte på exakt samma plats som de andra. När jag kollade igenom samtliga, så såg jag att de inte hade nedlöpande skivor så de åkte bort. Nu känner jag mig ganska säker på att det är mjölskivlingar. Alldeles i närheten under en annan ek har jag hittat blodsopp för ett par veckor sedan, men den tycks vara slut nu. Fjällskivlingar och champinjoner har det varit ovanligt glest med trots allt regnande (eller möjligen på grund av, vad vet jag). Men det finns mycket svampsäsong kvar….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.