Igår hittade jag ett par kantareller som satt i våt mossa vid ett kärr. De var stora och fina, men blöta och svampiga som en vattenstinn badsvamp. :-) Bredvid dem satt en rutten kantarell.
Jag är van vid att kantareller oftast är ganska fasta, ibland hårda, men jag har oftast hittat exemplar som är lite torra. De såg fina ut i färgen och luktade rätt.
Skulle du ha ätit dessa kantareller?
Vi åt dem igår, tillsammans med övrig skörd av kantareller och bleka & rödgula taggsvampar. Inga magproblem än så länge…
Blöta kantareller är väl OK om de är fasta i köttet, det är när de blir hala på ytan eller missfärgade som man vet att de håller på att brytas ner. Lukten ändras också väldigt fort när de inte är bra, så jag nosar ordentligt på dem. Jag tror nog dina instinkter gav dig rätt besked, Kjell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.