0 458 visningar

6 svar

slut på kantarell

Steinar

19 aug 2011 kl. 10:14

ER sesongen for kantarell slut,eller vil det komme nye kantareller utover høsten. Hur snabt vekser en kantarell ?

0

Majsan F

19 aug 2011 kl. 11:26

Det finns hur mycket kantareller som helst. Här i Småland finns det massa. Vi brukar gå på våra ställen efter 2 1/5 vecka och då är det fullt igen.

0

Lilla My

19 aug 2011 kl. 19:14

Jag plundrar mina fyndplatser var tredje dag :)

0

Skyt Måns

19 aug 2011 kl. 19:58

Lilla my, nu överdriver du allt nåt så förskräckligt.

0

Elisabeth Jansson

19 aug 2011 kl. 22:47

Under mina 40 år i svampskogen har jag aldrig sett en sådan snabb återväxt på kantareller.
Jag gick i samma skogen och plockade efter tre dagar, då jag lämnat små kantarellerna. Det är flera veckor sedan och då var det väldigt varmt och så regnade det.
Nu är återväxten mycket långsammare då temperaturen har varit runt 8 grader någon natt!
Aldrig någonsin har jag sett eller plockat så mycket kantareller som i år!

0

Bengt Sandh

20 aug 2011 kl. 00:46

Jag har läst att det rekordstora antalet kantareller beror på att jorden håller på att gå under. Aldrig i minnamanne har man hittat så många kantareller i Sverige vilket tyder på att vi är på väg mot en aldrig tidigare skådad invasion av denna gula fara.

Säkra källor uppger att man bör hålla sig på behörigt avstånd från skogar där kantareller kan tänkas utgöra en överhängande risk för allmänheten. Man påpekar särskilt att en klass 1-varning utfärdas i alla grönsaksavdelningar på Coop Forum, ICA Maxi, Willy’s och City Gross. Observera att detta gäller kantareller märkta “Klass 1”.

Därför uppmanas befolkningen i Norra och Västra Norrland, Gästrikland, Jämtland, nedre Dalarna, Molkom, Stockholms södra delar, Karlstad, Ölands södra udde, Ytterhogdal, centrala Tingsryd, alla öar i Vänern och Vättern, Skamlösa Brunn, samt Svealands norra inland att hålla sig inomhus tills signalen “kantarellfaran över” trumpetas ut av resp. kommuns musikskola.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2011 kl. 05:12

...och jag har på betydligt flera år än Elisabeths aldrig sett så lite/få kantareller!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone