Under mina 40 år i svampskogen har jag aldrig sett en sådan snabb återväxt på kantareller.
Jag gick i samma skogen och plockade efter tre dagar, då jag lämnat små kantarellerna. Det är flera veckor sedan och då var det väldigt varmt och så regnade det.
Nu är återväxten mycket långsammare då temperaturen har varit runt 8 grader någon natt!
Aldrig någonsin har jag sett eller plockat så mycket kantareller som i år!
Jag har läst att det rekordstora antalet kantareller beror på att jorden håller på att gå under. Aldrig i minnamanne har man hittat så många kantareller i Sverige vilket tyder på att vi är på väg mot en aldrig tidigare skådad invasion av denna gula fara.
Säkra källor uppger att man bör hålla sig på behörigt avstånd från skogar där kantareller kan tänkas utgöra en överhängande risk för allmänheten. Man påpekar särskilt att en klass 1-varning utfärdas i alla grönsaksavdelningar på Coop Forum, ICA Maxi, Willy’s och City Gross. Observera att detta gäller kantareller märkta “Klass 1”.
Därför uppmanas befolkningen i Norra och Västra Norrland, Gästrikland, Jämtland, nedre Dalarna, Molkom, Stockholms södra delar, Karlstad, Ölands södra udde, Ytterhogdal, centrala Tingsryd, alla öar i Vänern och Vättern, Skamlösa Brunn, samt Svealands norra inland att hålla sig inomhus tills signalen “kantarellfaran över” trumpetas ut av resp. kommuns musikskola.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.