Grynsopp, smörsopp och stensopp skulle jag gissa.
Dvärgväxt på allihop.
Vill minnas att det diskuteras i annat inlägg huruvida det finns speciella små arter eller om de är varianter av arterna som av någon anledning fått dvärgväxt.
Överlåtes till expertmykologerna att reda ut det!
Är inte nr 2 en sopp?
Har den skivor så är det def. en slemskivling. Den gulaktiga fotbasen påminner ju faktiskt om en citrongul slemskivling!
Smörsoppen har ju också en mörk antydan till ring på foten som till en början kan vara som ett gult hylle av porlagrets färg.
Nej, du har rätt, det är nog ingen smörsopp!
Jag ska försöka mig på ett förslag på soppen, men är långt ifrån säker: Den liknar aprikossopp, Xerocomus armeniacus
http://www.mtsn.tn.it/bresadola/gallery.asp?code=25
Det är en av många arter som jag har hoppats få hitta någon gång..
Tack så mycket. Vi ãr nordmenn utflyttade til Frankrike. I Norge har vi pluckat mycke svampor. Her i Frankrike er faunaen annorlunda, og vi må inte bare hitte nya svampstellor, men och bli kjend med nya artor. Som nevnt har vi funnet bra med Karl Johan. Det er stor rift om disse her, så ofte har vi pluckat dem ganske små. Mange helt vita og en av dem vi fant i dag var rett knudret, men fast i kjøtet, och den luktade også som Karl Johan flest så vi antok at den var frisk. Håppas dere greier och tyda dette Svenk/Norska språget. Varm Helsing fra oss som driver Le Petit Chat (Et overnattingstelle i Dordogne)
Jag håller med om att det händer att bilder som inte är så bra, ändå blir föremål för artbestämning här på forumet.Jag skulle känna mig tryggare med expertråden om man även avstod från att fälla ett utlåtande om inte underlaget är tillräckligt.
När jag fotograferat svamp jag vill ha hjälp med artbestämningen på, har jag försökt göra fotot så informationsrikt och entydigt som möjligt, efter mönster från bilderna i svampböckerna jag använder. Hel svamp som är helt orensad, bilder av både ovansidan och skivorna, bilder av flera exemplar och av olika ålder, och taget i dagsljus. Antar att beskrivning av växtplatsen också hjälper.Det finns kanske annat som ni som bedömer bilderna tycker man bör tänka på, som kamerajägare i skogen?
Som svampätare vill jag ju att utlåtandet blir så tillförlitligt som möjligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.