0 3708 visningar

16 svar

Norskkantareller igen!

gunhild Nordås

19 aug 2011 kl. 18:37

Nu är det på tapeten igen. Pepparkantarell, norskkantarell eller giftkantarell? Fick ett mobilsamtal från en svampplockare som varit i Joesjö vid norska gränsen och plockat kantareller och påstod sig ha plockat giftkantarell. Det lät inte som om han skojade han verkade tro på det själv. Han skickade ett MMS, lägger in bilden.
Vad ska man säga?

0

Svampnörden

19 aug 2011 kl. 19:04

Säg till på skarpen att det där är giftkantareller men pga deras ganska ovanliga förekomst så Ska de skicka svamparna till mig. :)

0

Lilla My

19 aug 2011 kl. 19:12

Håller med Svamnörden!! Vaddå “giftkantareller”??

0

Kapten Hammock

19 aug 2011 kl. 19:24

Kan inte den vänstra vara C. friesii? Ser nästan så ut på färgen.

0

Kapten Hammock

19 aug 2011 kl. 19:24

Fast kanske inte på undersidan.

0

Hans Myhre

19 aug 2011 kl. 19:25

De der kantarellene må være svenske. Den arten pepparkantarell vokser ikke Norge…...

0

Lill, Skellefteå

19 aug 2011 kl. 19:32

http://svampguiden.com/artikel_pepparkantarell.asp
Kan det vara någon som läst den här artikeln och aldrig fick med sig att det var ett skämt?

0

Lilla My

19 aug 2011 kl. 19:58

Fy så dumt, lura människor på det där viset…

0

Sulutmoc

19 aug 2011 kl. 22:28

Jag hittade Norskkantareller i min skog häromdan.Dom var gula med orange undersida.
Vet inte om dom är ätliga men jag chansar inte. Jag äter bara svampar med svart undersida. Dvs. champinjoner.

0

Hans Myhre

19 aug 2011 kl. 22:54

Hvorfor kaller dere dette Norkkantareller. Dette tullet med Pepparkantarell startet med en artikkel i en Svensk avis og mansge svensker gikk “fem på “.

0

Hans

Svampnörden

19 aug 2011 kl. 23:06

Inget att bry sig i…korkade svenskar bara.

0

Hans

klas jaederfeldt

20 aug 2011 kl. 00:26

dom kanske kallar dessa norgekantareller ,eftersom det i texten på artikeln sägas att de invandrat från norge

0

Hans

Svampnörden

20 aug 2011 kl. 00:47

Ja OCH att de dessutom inte förstått att det är ett skämt.

0

Giftkantarell

Boman

20 aug 2011 kl. 06:12

Många verkar ha hört den där historian och inte fattat, eller hört klart. Får massor med träffar på bloggen på gift- och pepparkantarell. Suck! fast det blir fler till oss som kan läsa och fatta så.

0

buffy

20 aug 2011 kl. 09:09

Det är väl orange kantarell? Dvs friesii.

Vi har nu fyra fyndställen här i trakten (NV Skåne), hittade det senaste i måndags.

0

Kapten Hammock

20 aug 2011 kl. 09:20

Ja, jag tyckte också att det såg ut som friesii först, men har för mig att den brukar vara ljusare undertill. Främst var det hattfärgen och den lilla finkrusiga “volangen” runt hatten jag reagerade på.
Har hittat den i södra Dalsland, så den borde väl iofs kunna finnas i Norge också.

0

Högberg

20 aug 2011 kl. 15:44

He He He….lika roligt varje år. :-))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone