0 454 visningar

11 svar

Regn,Regn,Regn

Elisabeth Jansson

19 aug 2011 kl. 23:39

Idag började det regna kl 12.00 och så har det fortsatt Kl 23.00 hade det kommit 32 mm vi har fått en del regnskurar de sista veckorna så tillgången på svamp har börjat,men vissa sorter lyser med sin frånvaro.
Nu kan man bara hoppas att det kommer värme så kanske kanske att det blir lite K-J
År 2004 då det var ett rekordår med K-J här Gullspång då var det första veckan i september.

Hur mycket regn har ni fått och var i Sverige bor du?

0

Bengt Sandh

19 aug 2011 kl. 23:56

Elisabeth, jag kan bara instämma med dina observationer från 2004. Jag har sparat noteringar från det året och jag plockade inte mindre än 258 kg mellan den 30/8 och 8/10. Dessutom var kvalitén utmärkt. Det är bara att hoppas på en upprepning.

0

ES

20 aug 2011 kl. 00:12

Underbart, snart 20 mm i Stockholm och fortsätter. Finns hopp efter den otroligt torra sommaren som varit här.

0

Hassela

20 aug 2011 kl. 00:14

Mer regn hoppas vi på i Norduppland. Snustorrt i skogarna, det enda som orkar upp är förtorkade kantareller.

0

Svampnörden

20 aug 2011 kl. 00:58

Har inga siffror men det regnar i STOCKHOLM jaaaaaa!

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2011 kl. 05:06

Det har regnat ordentligt också här - och det småskvätter ännu. Hittills har det kommit c 32 mm och luften känns varmare än +15.4 som termometern säger. Hoppet lever!

0

OlaH

20 aug 2011 kl. 08:02

Kom till stugan i Västvärmland igår kväll. Har aldrig sett så högt vatten varken i brunnen eller i dammen och det hade skvätt långt upp på uthusväggarna.
Hade ingen mätare ute men jag undrar stilla om mm är rätt enhet i sammanhanget.
Svamp fanns det gott om innan, så det här blir spännande att följa ett par dagar.

0

Lilla My

20 aug 2011 kl. 08:42

Ca 20 mm över mitt område i Östergötland det senaste dygnet :) inte överdrivet mycket, men man kan ju hoppas på mer? Önskar mig en Karl-Johan-boom i höst. De kommer inte varje år på grund av torka, så det skulle vara såååå gött med en riktig toppensäsong så man kan gå ut och plocka i papperskassar igen.

0

Helena A

20 aug 2011 kl. 12:38

Över Malmköping föll det enligt god väns regnmätare 48 mm igår och i natt

0

Elisabeth Jansson

20 aug 2011 kl. 13:38

12 mm inatt sammanlagt 44mm nu kan det vara uppehåll ett tag så man kan titta på svamparna i skogen,regnar det mer blir vissa arter missgynnade och förstörda.
Ska kolla mina ramarior och taggsvampar i helgen och se vad som kommit upp,nu är det gummistövlar som gäller och inga vandringskängor.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2011 kl. 17:37

Efter min tidiga morgonrapport (32 mm) har det kommit ytterligare 22, men nu skymtar solen där uppe och värmen ökar - nu 18.4.
Söndagen den 28 augusti är det Stadsskogens dag i Uppsala och Uppsala Svampklubb bidrar med årets första svamputställning och andra begivenheter. Nu får vi säkerligen svamp att visa upp!

0

Mikael

20 aug 2011 kl. 19:20

I Sjuhäradsbygden i Västergötland råder ingen regnbrist. Igår den 19 kom 36 mm, och sammanlagt i augusti är det 164 mm så här långt.Vad det gäller matsoppar förekommer mest rödbrun stensopp, sammetssopp och gransopp. Dessutom plockade jag mycket sandsopp i juli.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone