Bo, den är till och med ännu gulare i verkligheten, båte rör, hatt och fot är intensivt gula. Det är definitivt inte varken brunsopp, sandsopp, rutsopp, lärksopp, KJ eller sammetssopp. Jag är som sagt erfaren svampplockare och har aldrig sett något liknande. Svampen plockades i Västergötland.
Under parollen svårt fall doktorn grät - färgbilder vs inställningar på våra respektive datorskärmar kan spela oss rejäla spratt. Det jag brukar göra är att spara ner bilderna, gå till verktygsfältet, klicka på balans och sedan dra Gamma-markören från 1, 0 ned till 0, 1. På så sätt så kan man se vad som händer med färgförändringen på hela svampen - på bilden med delade svampen så framträder hattens kött som mer vitaktigare än foten. Det verkar inte finnas någon antydan till att köttet har blivit rött i skador/sprickor ? vilket då gör att vi kanske kan utesluta rutsopp även om den kan uppträda i många olika skepnader och desutom kan vara svår att urskilja från sammetssopp. Hattens färg ter sig något blek/urvattnad, och intryckta kanter/gropar ser ut att gå i en alltför mörbrunröd färg för att jag skulle klassa den som en sandsopp. En anledning till att jag inte tar den som sandsopp är formen på rörmynningarna, sandsoppens är små och regelbundna, de här verkar vara lite oregelbundna och större?. Hatten på bilden verkar vara lite glänsande och klibbig vilket gör att vi kan utesluta den bruna formen av sammetssopp. Gammalt, dåligt ex av brunsopp?
Yes, dvärgschnauzer, 12 veckor gammal. Han tror att han är en besserwisser som dock är en helt annan ras…
Betr. svampen som ännu ingen har lyckats identifiera så kan jag säga att bilderna väl motsvarar verkligheten även om den som sagt är lite gulare i verkligheten. Hoppas få hjälp av Michael K. eller Klas Jaederfeldt.
Mitt bästa tips är att det rör sig om gul blodsopp (Boletus junquilleus).
Den verkar gå till i år. Södertälje svampklubb fann den på sin exkursion för någon vecka sedan. Och jag har även sett den på en lokal i Halland:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_junquilleus
Ditt ex verkar något spensligare, men färgerna stämmer, den blir ofta rödbrun i skador och med åldern. Lämna gärna in den till något offentligt herbarium.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.