0 389 visningar

21 svar

Frågetecken från igår

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 10:52

Hittade lite igår som väckte min nyfikenhet.
Serie 1, växte i granskog med inslag av olika lövträd. Såg ut att växa upp ur små granpinnar. Svag men behaglig lukt.

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 10:58

Serie 2, en riska som kanske är värre att besvara då jag inte provsmakade. Vit hatt med gula inslag. Den gula färgen syns dåligt på bilderna. Skivorna gick också i mer gult än vad som syns på bilden, vit mjölksaft. Växte i granskog. Är det slät vitriska eller fläckriska?
Har nu bara kollat i äldre böcker men enligt dom ska ingen av de riskorna växa med gran(?)

0

SvenD

21 aug 2011 kl. 11:00

Ser ut som brännagelskivling (Collybia peronata).

0

SvenD

21 aug 2011 kl. 11:02

Mitt svar var alltså på din första fråga!!

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 11:03

Serie 3. Den här trodde jag skulle vara lätt att hitta i böckerna men inte, är än så länge allt för dålig på riskor och att provsmaka.. Hatten är riktigt mörkt röd/brun, vit mjölksaft och lukten påminner mest om jord. De största jag såg var ca 8 cm i hattdiametern. Växte i granskog.

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 11:05

Tack Sven:) Ska kolla ditt förslag sen.

Serie 4. Kan det ens vara ngt annat än blodspindling? Otroligt vacker som lös rött på långt håll, även den i granskog.

Blodspindling?

0

SvenD

21 aug 2011 kl. 11:11

Serie 2. Ser ut som slät vitriska.
Fläckriskans lameller är mer lax-
färgade. Underligt det där med granskog!

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 11:14

Serie 5, sista serien.
Bild 1: Bör väl vara den vackra sotriskan? Hittade ett 10-tal (hoppas bilden inte är allt för suddig)
Bild 2: Minimal citronslemskivling som hunden rev upp hittade senare ännu mindre och aldrig sett dom så små tidigare!
Bild 3: Förmodar att det är svårt att identifiera utefter en bild, växte på en död hasselgren.
Alla 3 i den här serien växte i närheten av varandra i granskog med inslag av bla hassel och andra lövträd.

Tack på förhand:)

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 11:17

Sven, jag har sett massor av den här riskan i olika granskogar. Var först säker på att det var Fläckriskan men blev osäker då den eller Vit slätriska tydligen inte ska växa i granskog.. Har däremot upptäckt att på de ställen jag hittar Mandelriska så växer den här precis i närheten.

0

Vita riskan

Irene A

21 aug 2011 kl. 11:23

Min gissning är luden vitriska, har hittat sådana i barrskog ( i alla fall fick jag dem till det..).

0

Vitriskans växtplats

SvenD

21 aug 2011 kl. 11:31

Ni har säkert rätt, både Madde och Irene. Det är bara att konstatera att varken Funga Nordica eller ett antal andra svampböcker är att lita på då det gäller växtplats. Skriver de av varandra?

0

Vita riskan

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 11:37

Tack Irene:) Så även den går i granskog trots det som stod i böckerna här hemma.. I skogen trodde jag på fläckriska då jag inte läst på ordentligt men då lamellerna inte är rosa och de inte är ludna så måste det bli vit slätriska enligt uteslutningsmetoden;)

Tack Sven, dina förslag verkar stämma på både vit slätriska och brännagelskivling:)

0

Vita riskan

Irene A

21 aug 2011 kl. 12:38

Jag är inte övertygad om slät vitriska, tror att den ska ha ännu tätare skivor.

Smaka på dem nästa gång!
Slät vitriska har skarp smak på både mjölksaft och skivor,
luden vitriska har skarpa skivor men mild mjölksaft.

0

Vita riskan

Tony S

21 aug 2011 kl. 14:46

Tror som Irene att det är luden vitriska.
Den andra riskan är knepig, gissar på förväxt kamferriska.

0

Vita riskan

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 18:35

Tack Irene och Tony! Får ta och provsmaka nästa gång, får nog ta och provsmaka även den rödbruna riskan för att ha ngt mer att gå på.
Tack igen:)

0

sörlänning

21 aug 2011 kl. 18:47

Hej!
Det hade nog räckt om du luktat på den bruna riskan!

0

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 18:52

Tack sörlänning, har redan luktat på den och det påminner mest om jord.

0

Sörlänning

22 aug 2011 kl. 09:49

Curry, kunde annars vara en tanke.

0

Vita riskan

Hans v E

22 aug 2011 kl. 12:21

kan också vara etterriska (bertillonii). Det är i varje fall inte slät vitriska och knappast fläckriska (trots de något i rosa stötande skivorna). Luden vitriska om själva “mjölken” är mild.

0

Bruna riskan

Hans v E

22 aug 2011 kl. 12:23

är kamferriska.

0

5:3

Hans v E

22 aug 2011 kl. 12:25

är ett slemsvampsplasmodium.

0

Madde Småland

23 aug 2011 kl. 08:37

Tack Hans:)
Trodde att jag kunde kamferriskan då jag fått hjälp med den tidigare och den har så speciell lukt.
Ska läsa på mer om den och alla förslagen på den vita riskan inför helgens skogsrunda. Får nog även ta med äpplen så eventuell skarp smak kan neutraliseras:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone