Serie 2, en riska som kanske är värre att besvara då jag inte provsmakade. Vit hatt med gula inslag. Den gula färgen syns dåligt på bilderna. Skivorna gick också i mer gult än vad som syns på bilden, vit mjölksaft. Växte i granskog. Är det slät vitriska eller fläckriska?
Har nu bara kollat i äldre böcker men enligt dom ska ingen av de riskorna växa med gran(?)
Serie 3. Den här trodde jag skulle vara lätt att hitta i böckerna men inte, är än så länge allt för dålig på riskor och att provsmaka.. Hatten är riktigt mörkt röd/brun, vit mjölksaft och lukten påminner mest om jord. De största jag såg var ca 8 cm i hattdiametern. Växte i granskog.
Serie 5, sista serien.
Bild 1: Bör väl vara den vackra sotriskan? Hittade ett 10-tal (hoppas bilden inte är allt för suddig)
Bild 2: Minimal citronslemskivling som hunden rev upp hittade senare ännu mindre och aldrig sett dom så små tidigare!
Bild 3: Förmodar att det är svårt att identifiera utefter en bild, växte på en död hasselgren.
Alla 3 i den här serien växte i närheten av varandra i granskog med inslag av bla hassel och andra lövträd.
Tack på förhand:)
Sven, jag har sett massor av den här riskan i olika granskogar. Var först säker på att det var Fläckriskan men blev osäker då den eller Vit slätriska tydligen inte ska växa i granskog.. Har däremot upptäckt att på de ställen jag hittar Mandelriska så växer den här precis i närheten.
Tack Irene:) Så även den går i granskog trots det som stod i böckerna här hemma.. I skogen trodde jag på fläckriska då jag inte läst på ordentligt men då lamellerna inte är rosa och de inte är ludna så måste det bli vit slätriska enligt uteslutningsmetoden;)
Tack Sven, dina förslag verkar stämma på både vit slätriska och brännagelskivling:)
Tack Hans:)
Trodde att jag kunde kamferriskan då jag fått hjälp med den tidigare och den har så speciell lukt.
Ska läsa på mer om den och alla förslagen på den vita riskan inför helgens skogsrunda. Får nog även ta med äpplen så eventuell skarp smak kan neutraliseras:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.