0 368 visningar

14 svar

En varnande bild!

Madde Småland

21 aug 2011 kl. 18:45

Får be om ursäkt att bilden inte blev den bästa då myggen försökte äta upp mig.
Man kan ändå se varför det är så viktigt att vara noggrann vid plockning och rensning av trattkantareller. Gick inte att se att det växte ngt annat än trattisar i det här knippet uppifrån eller från andra sidan.
Visserligen är det här inte ngn giftspindling men det kunde ha varit…

Var försiktiga ute i skogarna!

0

Svampa-Peter

21 aug 2011 kl. 19:18

Mkt bra att du lade upp bilden. Kom hem från trattkantarellskogen nu och även jag som någorlunda rutinerad svampplockare hade fått med mig en inte dödligt giftig men oätlig svamp hem.

0

Marina Jansson

21 aug 2011 kl. 19:36

En bra regel är att inte lämna bort rensningen till någon ovan, att inte prata telefon eller titta på TV samtidigt som man rensar utan ha koll på vad det är för svamp man plockat hem.

0

Gula

21 aug 2011 kl. 19:51

Det bästa är att använda ögonen redan i skogen!

0

klas jaederfeldt

22 aug 2011 kl. 00:26

hur plockar ni svamp, med bärplockare ? tar man en svamp i taget så finns det ingen chans att ta fel,om man inte är synskadad

0

Marina Jansson

22 aug 2011 kl. 09:14

När trattarna är många och tiden är knapp rafsar jag ganska urskillningslöst ner det som finns i korgen. :)
Sen är jag noga när jag rensar.

Bärplockare var ju ett intressant tips…  ;)

0

Draken

22 aug 2011 kl. 09:36

Jag håller med om att en svamp i taget är en bra regel och både känsel i fingrar och falkögon ett måste, en första rensning i skogen och sen det verkliga finliret hemma, hur plockar ni svamp? Inga smutsiga fötter i korgen och ingen mask med hem eller hur?

0

Ewa Lilliesköld

22 aug 2011 kl. 15:39

Madde, kan du maila mig:)
ewa@grunditz.com

0

Lilla My

22 aug 2011 kl. 17:29

Just Trattkantareller är väl en sån svamp som man ofta plockar i “klunga”, så jag tror risken att man ska få med nåt ovälkommet i korgen är större än när man plockar Kantareller eller Rimskivling. Bra foto, Madde!

0

Madde Småland

23 aug 2011 kl. 08:46

Roligt med all respons:)
Har hört från säkert håll att det händer att även vana svampplockare lyckas få med giftspindlingen bland trattisar och det har inte alltid slutat så väl.
Nu när trattisarna börjar komma upp är det bra med en påminnelse till vana svampplockare och en stor varning till nybörjare. Den här bilden visar hur lätt ngt annat kan slinka med om man inte är noggrann.

Själv försöker jag alltid skogsrensa så jord och annat inte följer med hem, sen blir det finrens hemma och en 3:e genomgång innan de läggs i stekpannan eller torken. Hittills har inget oönskat följt med i korgen:)

0

Maria

23 aug 2011 kl. 13:41

Vi är nybörjare på trattisar och väldigt noga med att plocka en och en när vi är ute. Försöker rensa all svamp ute så slipper man det hemma men kollar igenom alla innan vi torkar dem eller steker dem.
Jätte bra med varnande bilder. Då får man upp ögonen mer.

0

Madde Småland

1 okt 2011 kl. 16:17

Vet att många andra nu också lagt upp bilder på trattkantareller tillsammans med annat men lägger upp 2 nya bilder.
Bild 1: Just idag fanns mkt ametistskivlingar som var bleka på hatten och växte tillsammans med trattisarna i bokskogen vilket lurades vid snabbtitt.
Vad som växte med trattisarna på bild 2 kollade jag inte upp men nog kan det vara lurigt alltid om man inte är försiktig! Värt att upprepa att man ska kolla varje svamp vid rensningen speciellt om man plockar trattisarna i knippen!

Tyvärr blev inte heller dessa kort helt 100 då kameran inte tyckte om solen men det viktigaste framgår ändå av korten.

0

Asiankitten

1 okt 2011 kl. 21:09

Jag finrensar typ för det mesta redan i skogen, för jag har absolut ingen ork att rensa en massa när jag kommer hem! Då kollar jag bara en andra gång om något kläckts på vägen hem eller så. Sen rensar jag vid tork eller stekpanna. Mycket praktiskt tycker jag. :D

0

Mamma Mi

3 okt 2011 kl. 19:13

Vet du vad det är för svamp som smygit sig in bland trattisarna. För mig ser det ut som en dålig trattis nämligen?

0

Madde Småland

24 aug 2012 kl. 20:08

Såg nu att en del redan hittar trattisar så passar på att höja upp den här tråden som en varning och påminnelse om att man kan få med sig oönskade arter vid slarvig svampplockning.

Än finns inte mkt svamp hemma så jag blev avundsjuk av att se hur ni andra hittar allt möjligt ute i skogarna. Kanske sista dagarnas regn får igång svamparna här hemma också? :)

Lycka till i skogarna och var försiktiga med vad ni plockar och äter:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone