Får be om ursäkt att bilden inte blev den bästa då myggen försökte äta upp mig.
Man kan ändå se varför det är så viktigt att vara noggrann vid plockning och rensning av trattkantareller. Gick inte att se att det växte ngt annat än trattisar i det här knippet uppifrån eller från andra sidan.
Visserligen är det här inte ngn giftspindling men det kunde ha varit…
Var försiktiga ute i skogarna!
Roligt med all respons:)
Har hört från säkert håll att det händer att även vana svampplockare lyckas få med giftspindlingen bland trattisar och det har inte alltid slutat så väl.
Nu när trattisarna börjar komma upp är det bra med en påminnelse till vana svampplockare och en stor varning till nybörjare. Den här bilden visar hur lätt ngt annat kan slinka med om man inte är noggrann.
Själv försöker jag alltid skogsrensa så jord och annat inte följer med hem, sen blir det finrens hemma och en 3:e genomgång innan de läggs i stekpannan eller torken. Hittills har inget oönskat följt med i korgen:)
Vet att många andra nu också lagt upp bilder på trattkantareller tillsammans med annat men lägger upp 2 nya bilder.
Bild 1: Just idag fanns mkt ametistskivlingar som var bleka på hatten och växte tillsammans med trattisarna i bokskogen vilket lurades vid snabbtitt.
Vad som växte med trattisarna på bild 2 kollade jag inte upp men nog kan det vara lurigt alltid om man inte är försiktig! Värt att upprepa att man ska kolla varje svamp vid rensningen speciellt om man plockar trattisarna i knippen!
Tyvärr blev inte heller dessa kort helt 100 då kameran inte tyckte om solen men det viktigaste framgår ändå av korten.
Såg nu att en del redan hittar trattisar så passar på att höja upp den här tråden som en varning och påminnelse om att man kan få med sig oönskade arter vid slarvig svampplockning.
Än finns inte mkt svamp hemma så jag blev avundsjuk av att se hur ni andra hittar allt möjligt ute i skogarna. Kanske sista dagarnas regn får igång svamparna här hemma också? :)
Lycka till i skogarna och var försiktiga med vad ni plockar och äter:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.