0 623 visningar

47 svar

Karl-Johaninventering

Janne

21 aug 2011 kl. 18:56

Av en del rapporter att döma börjar det poppa upp kallar lite här och var i landet. Jag försöker med hjälp av väderrapporter från olika delar av landet lista ut sambandet mellan regn/värme vad gäller förekomsten av Karl-Johan.

Jättetacksam för rapporter, gärna landskapsvis. Det verkar ha börjat i Norrland, sedan i trakten av Finnerödja och senast i dag i stockholmstrakten.

0

Helena A

21 aug 2011 kl. 19:13

Storafina KJ idag i de sörmlänska skogarna mellan Malmköping och Hälleforsnäs

0

Marina Jansson

21 aug 2011 kl. 20:44

Ett par pyttesmå utanför Kungälv i Bohuslän. Oangripna fast bara 3 cm höga.

0

Staffan

21 aug 2011 kl. 22:45

Här i Huskvarnaområdet hittade jag ett tiotal fina under dagens promenad med hundarna.

0

Niklas

21 aug 2011 kl. 22:54

Två stora fina utanför Skultuna, Västmanland.

0

Noomi

21 aug 2011 kl. 23:20

Hittade tre 20cm tokangripna, och en pytteliten, i mitten av Hälsingland idag.

0

Peter i NV-Skåne

22 aug 2011 kl. 07:12

Inte en enda Karl-Johan i NV-Skåne. Inte en Finluden stensopp heller och överhuvudtaget mycket dåligt med sopp. Det har regnat massor och jag tror att det förstört skörden helt.

0

Hassela

22 aug 2011 kl. 07:26

Inte en KJ funnen i Norduppland.

0

Christer

22 aug 2011 kl. 20:03

Hittade c:a 40 KJ i dag varav hälften var nyuppkomna. De flesta större var hårt angripna av larver. Plats: Sätila i Västergötland.

0

Christina

22 aug 2011 kl. 20:12

En pytteliten, maskangripen Kalle på Hökensås, däremot finfina smörsoppar

0

Karmello

22 aug 2011 kl. 20:27

Hittade ett femtontal igår utanför Linköping,stora fina och hälften små oangripna så nu e dom på gång äntligen:)

0

Totte Gbg

22 aug 2011 kl. 20:37

Oj hittade du så mycket Christer i Sätila grattis!
Jag var i krokarna av Sätila i lördags…inte en enda KJ :(

0

Boman

22 aug 2011 kl. 21:49

Två st runt 5-7 cm höga, fasta fina Kallar, i övrigt bara lite grynsopp och någon övermogen strävsopp. Väldigt torrt i skogen(de små plättar som finns) ännu här i förorterna till Sthlm.

0

Lena Strömstad

23 aug 2011 kl. 08:15

Igår kom dom till N:a Bohuslän. 2 st ej angripna hittade, flera angripna. Efter en längre torrperiod hällregnade det i fredags. Det var tydligen det som behövdes.

0

Madde Småland

23 aug 2011 kl. 08:29

I helgen hittade jag bara 2, en mindre som inte var angripen och en stor som var halvt rutten. Är nog snart på g då det börjar komma upp en massa olika strävsoppar och en hel del sandsopp.
Hittade i Alvesta kommun i skogarna mellan Moheda och Rydaholm.

0

Stina Nordsjælland

24 aug 2011 kl. 07:38

Smått om K-J i Dalsland. På en hel dag i skogen sår jag igår en liten fin och en større. 5-10 stk oanvändliga.
Hoppas det bliver bättre i NV Skåne nästa vecka, när jag skall till min egen stuga. Har det kommit lite där?

0

Bengt L Älvängen Vä götaland

24 aug 2011 kl. 09:00

Tjugotal funna på begränsad areal.
Fyra friska plockade,rensade, smörstekta, slukade…. Gottigottgott.
Hämtar fler senare idag.

Tegelsopp… hundratals friska..

0

Totte Gbg

24 aug 2011 kl. 18:43

Åhh nu har jag med hittat KJ :D
Gick en sväng i bokskogen bakom mitt arbete i Mölndal o hittade 8 fina KJ!

0

SvenD

24 aug 2011 kl. 18:45

Hittade mina första ex i går; en gammal angripen och en kanonfin!
Varbergstrakten.

0

heidi

24 aug 2011 kl. 19:11

hittade fyra stycken idag, tog hem en som var lagom, ej angripen,ca en halvmil väster om sala. västmanland.

0

Maria

24 aug 2011 kl. 19:45

Den senaste veckan har jag plockat mycket Karl-Johan, de senaste två dagarna har det varit fina och oangripna exemplar (även de stora). Idag på barnvagnspromenaden fick jag och 1,5-åringen (som redan är svampälskare) ihop 750 gram färdigrensat under några minuter och det är många, många småttingar på väg upp. Har nog hunnit plocka ett par-tre kilo senaste veckan, finare allt eftersom solen har torkat upp lite.

Sorsele, Lappland

0

OV

24 aug 2011 kl. 21:24

Plockade upp ett par fina unga ex i Torslanda idag.

0

Lena WB

24 aug 2011 kl. 21:26

inte en enda synlig vid dagens tur i skogarna ovanför Rimbo, straxt söder om Edsbro. Naggar än på frysens ex från 2010 men vill ha påfyllning…

0

gunhild Nordås

24 aug 2011 kl. 21:32

Nu har dom kommit här i Västerbotten också. En hel del angripna (för varmt). Regnet vi fått senaste tiden jagar på dom. Det är också goliatsäsong.
Det verkar vara både kantarell, goliat och tallkalleår.

0

Pär

24 aug 2011 kl. 23:02

i västerbotten skellefteå trakten mängder av fina exemplar fanns inte i helgen när jag var och tittade så dom växer fort och fanns i mängder

0

LottaG

24 aug 2011 kl. 23:19

Har plockat KJ (tror jag:)i Västerbottens kustland i söndags och idag. Totalt ca 30 men kastade 10 för jag trodde de var angripna av soppsnylting. (inte säker längre när jag sett på bilder. Någon har varit ute före mej och plockat en hel del.
(Hade tänkt bifoga bilder men fattar inte hur man gör)

0

Ulrica

25 aug 2011 kl. 13:46

Massor av små fina KJ i norra Hälsingland vid kusten. Det regnar kraftigt så där var tredje, fjärde dag så det kommer nytt hela tiden. Riktigt häftigt KJ-år! Hoppas det varar ett tag.

0

Kjell Jogenius

25 aug 2011 kl. 15:27

I dag en Kalle i Nacka

0

Totte Gbg

25 aug 2011 kl. 20:32

3 KJ i Mölnlycke idag efter jobbet…alltid nåt…imorgon har jag semesterdag o ska ut hela dagen i skogen :)

0

guza

26 aug 2011 kl. 06:06

mängder i granplantering i Västmanland igår. En hel del snyltade, men de flesta fina. Orkade knappt släpa korgen till bilen.

0

Tobbe T, Sundsvall

26 aug 2011 kl. 12:07

Ganska gott om Karl Johan i Sundsvallstrakten. Mycket snylting, dock!

0

Totte Gbg

26 aug 2011 kl. 20:38

O idag fyllde jag en liknande korg som guza med kj :)
Mycket svamp snylting här med.
Åkte runt Landvetter trakten idag.

0

Kerstin, Lindome

26 aug 2011 kl. 20:49

Var också i Landvetter-trakten….
Fyllde min korg med KJ och Smörsopp.
Ungefär 30% av KJ-skörden var OK.

0

buffy

26 aug 2011 kl. 21:01

Fem st igår i nv skåne. Svårt larvangripna.

0

Birgitta Corbett

26 aug 2011 kl. 21:22

Södermanland- Nacka. Hittade 9-10 st, 3 stora med larver, 3 mittemellan små också larv angripna, 3 eller 4 små utan larver. Många knoppar såg jag också, men svårt att säga om det var K-J.

0

Totte Gbg

26 aug 2011 kl. 22:21

Kerstin det är inte så att du har en blå bil? Såg en i skogen som sedan låg bakom mig på väg ner mot Inseros.

0

Boman

26 aug 2011 kl. 23:06

Nu kommer kallarna i Södra Stockholm. Plockade fina i kvällningen på en tallmo i Tullinge och ute i Salem. Mycket soppsnylting, tyvärr, och larver. Torrt i markerna.

0

Lina i Göteborg

26 aug 2011 kl. 23:24

Kerstin och Totte - det är i samma trakter jag åker :)

Så ser ni en vilsen själ som kommer gåendes längs med vägen så är det jag. (har även skrivit insändare här tidigare om att hitta svampplockningskompisar i Göteborg) :P

0

Kerstin, Lindome

27 aug 2011 kl. 09:22

Det stämmer gott, Totte.
Mellanblå Mercedes som på tillräckligt långt avstånd ser ny ut.
Kommer man nära ser man tyvärr att det är en gammal 99-a, väl märkt av all körning i lera och buskar.
Körde precis den vägen.

Just nu har vi ett ruskigt åskväder som sätter P för vidare Karl-Johan-skövling, men nog är dom på gång här i Västra Götaland.
Både i skog och på kanter.

Kan också notera att Sandsopp och Smörsopp “går till”. Har hittat betydligt mer än vanligt.
T.o.m. Rosenslemskivlingen finns i större mängd än jag brukar se.

OK Lina, kommer hädanefter att alltid stanna för en vilsen själ och fråga om hon heter Lina -:)

0

Totte Gbg

27 aug 2011 kl. 10:52

Ahaa då var det du Kerstin :)
Jag svängde vänster o du höger mot Lindome nere vid Inseros. Såg att det var en Mercedes o den va fin!
Jag har en silverfärgad volvo v70.

Instämmer massor med smörsopp o sandsopp o sopp över huvud taget som jag såg igår. Fyllde min korg med Kj men mycket fick stå som va dåligt. Japp rosenslemskivlingen fanns en del av den med.

Vaknade av att det åskade här i Gbg i morse ingen skog i helgen blir annan aktivitet. Ser jag en vilsen själ kan jag oxå stanna o fråga om hon heter Lina :)

0

G-Man

27 aug 2011 kl. 13:00

Har börjat hitta en del i södra Halland nu, mellan Halmstad & Falkenberg

0

Maria

27 aug 2011 kl. 14:11

Kan meddela att den fina tillgången av K-J håller i sig i mitten av Lappland (Sorsele). Färdigrensat 3,5 kg i torsdags, ännu mer idag, plockat på litet område. Även större ex generellt fina och oangripna. Skulle kunna ha plockat betydligt mer, men vill inte ta mer än jag orkar göra i ordning åt gången.

0

Kjell Jogenius

27 aug 2011 kl. 19:07

Ett 50 tal Kallar i Tyrestaskogen i Haninge Södermnland

0

Janne

27 aug 2011 kl. 20:43

Finns det någon KJ i trakterna runt ÖRKELLJUNGA? Förra året var kanon.

Förresten, tack för alla rapporter!

0

Katrin Hässleholm

27 aug 2011 kl. 22:30

Plockade ca 3 kg Karl-Johan i slutet på Juli.Har plockat några fina ex denna vecka.

0

Gåsapågen

30 aug 2011 kl. 00:22

Ingen Kalle i NV Skåne? Verkar finnas överallt annars.

0

Tina Nordberg

30 aug 2011 kl. 00:32

Nära Kolsva Västmanland i granskog.
Massor Kj och mycket stora mängder snyltandripna, ovanligt lite larvangrepp.
Plockade en stor korg i dag.

0

Lena M

30 aug 2011 kl. 05:33

Gästrikland fortfarnade dåligt med kj, i går såg jag ett 20 tal varav 3 var ätliga.
Många står där så fin och grann och när man tar i dem är det bara ett tomt skal :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone