Av en del rapporter att döma börjar det poppa upp kallar lite här och var i landet. Jag försöker med hjälp av väderrapporter från olika delar av landet lista ut sambandet mellan regn/värme vad gäller förekomsten av Karl-Johan.
Jättetacksam för rapporter, gärna landskapsvis. Det verkar ha börjat i Norrland, sedan i trakten av Finnerödja och senast i dag i stockholmstrakten.
Den senaste veckan har jag plockat mycket Karl-Johan, de senaste två dagarna har det varit fina och oangripna exemplar (även de stora). Idag på barnvagnspromenaden fick jag och 1,5-åringen (som redan är svampälskare) ihop 750 gram färdigrensat under några minuter och det är många, många småttingar på väg upp. Har nog hunnit plocka ett par-tre kilo senaste veckan, finare allt eftersom solen har torkat upp lite.
Sorsele, Lappland
Har plockat KJ (tror jag:)i Västerbottens kustland i söndags och idag. Totalt ca 30 men kastade 10 för jag trodde de var angripna av soppsnylting. (inte säker längre när jag sett på bilder. Någon har varit ute före mej och plockat en hel del.
(Hade tänkt bifoga bilder men fattar inte hur man gör)
Det stämmer gott, Totte.
Mellanblå Mercedes som på tillräckligt långt avstånd ser ny ut.
Kommer man nära ser man tyvärr att det är en gammal 99-a, väl märkt av all körning i lera och buskar.
Körde precis den vägen.
Just nu har vi ett ruskigt åskväder som sätter P för vidare Karl-Johan-skövling, men nog är dom på gång här i Västra Götaland.
Både i skog och på kanter.
Kan också notera att Sandsopp och Smörsopp “går till”. Har hittat betydligt mer än vanligt.
T.o.m. Rosenslemskivlingen finns i större mängd än jag brukar se.
OK Lina, kommer hädanefter att alltid stanna för en vilsen själ och fråga om hon heter Lina -:)
Ahaa då var det du Kerstin :)
Jag svängde vänster o du höger mot Lindome nere vid Inseros. Såg att det var en Mercedes o den va fin!
Jag har en silverfärgad volvo v70.
Instämmer massor med smörsopp o sandsopp o sopp över huvud taget som jag såg igår. Fyllde min korg med Kj men mycket fick stå som va dåligt. Japp rosenslemskivlingen fanns en del av den med.
Vaknade av att det åskade här i Gbg i morse ingen skog i helgen blir annan aktivitet. Ser jag en vilsen själ kan jag oxå stanna o fråga om hon heter Lina :)
Kan meddela att den fina tillgången av K-J håller i sig i mitten av Lappland (Sorsele). Färdigrensat 3,5 kg i torsdags, ännu mer idag, plockat på litet område. Även större ex generellt fina och oangripna. Skulle kunna ha plockat betydligt mer, men vill inte ta mer än jag orkar göra i ordning åt gången.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.