0 582 visningar

6 svar

2 skivlingar ?

Lena M

22 aug 2011 kl. 09:48

Hittade två skivlingar i går som jag är osäker på, jag tror att den första är rosenslemskivlig ? Ör- och smörsopp fanns på samma lokal, ugn tallskog .

Den andra vet jag inte och kommer inte ihåg var jag såg den eftersom jag irrade runt lite överallt. Kan bilden ge någon ledtråd ?

Rosenslemskivling

0

Lena M

22 aug 2011 kl. 09:49

Bilder på den andra skivlingen som fanns i ett ex.

Gulorange skivling

0

Irene A

22 aug 2011 kl. 10:12

Den första är beskvaxing,
den andra ser ut som röd flamskivling

0

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 10:17

Hej!
Den första är en besk vaxskivling nu har man delat upp den arten i två en som är ljus och inga röda fläckar på undersidan på skivorna.Den andra som är rödare eller med mer färg kan gå i gult också har fläckar på undersidan,jag minns inte namnet på den kanske något med aprikos.

Jag sprang omkring med dessa arter ett år och sa att det omöjligt kunde vara samma art och tänk nu fick jag rätt.
Den som är ljus under skivorna,utan fläckar är visst vanligare norrut,den skulle visst inte vara besk heller,och så heter den det.

Kanske kommer det en stjärna och bekräftar och reder ut det här bättre än mig!

0

Lena M

22 aug 2011 kl. 11:14

Besk vaxskivling, oj så fel jag hade, undras om det var den jag såg i mängder för ett par år sedan.
Röd flamskivling , skall läsa på den. Tack Irene och Elisabeth.

0

Irene A

22 aug 2011 kl. 12:16

Elisabeth, den ljusare arten som är mild, är det Hygrophorus persicolor du tänker på då?
Det skulle inte förvåna mig om du har den i dina fina marker.

Har ibland trott att jag har hittat den, men hittills har alla varit beska.
Såg att det fanns ett fynd i år från Bohuslän, och bild av ett annat fynd finns här:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Hygrophorus/F30A2173

0

Hygrophorus persicolor

Irene A

22 aug 2011 kl. 14:22

Elisabeth, jag upptäckte också att det finns en gammal fynduppgift av H. persicolor från Gullspång 1985. EG:s tassemarker?

Arten beskrevs redan 1974, men har inte funnits med i våra vanligaste svampböcker, så den är dåligt känd. Men jag tror faktiskt att den är riktigt sällsynt också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone