0 650 visningar

25 svar

Svampplockningskompis?

Lina i Göteborg

22 aug 2011 kl. 15:42

Hej!

Jag är egentligen en nybörjare när det gäller svampplockning, men tycker ju att det är så otroligt kul att ge sig ut i skogarna och leta läckerheter.

Jag undrar helt enkelt om där finns någon i Göteborgstrakten som skulle vilja ha lite svampletarsällskap? Ingen i min bekantskapskrets är direkt intresserad av svampplockning utan det blir mest påtvingat (från min sida) då jag behöver skjuts ut i skogarna.

Jag vet inte om detta är rätt forum att ta upp ett sånt här ärende till, men jag vet inte vart annars jag skall höra av mig.

Låter detta intressant får ni gärna höra av er via denna tråd så tar vi kontaktuppgifter senare :)

0

Tina Nordberg

22 aug 2011 kl. 16:23

Det är inte alls fel forum.
Hoppas någon hör av sig.

0

Sörlänning

22 aug 2011 kl. 17:02

Hej!
Har du kollat de svampklubbar som finns i Göteborgsområdet?

0

Lina i Göteborg

22 aug 2011 kl. 17:30

Jag har sökt och kollat lite på vad som finns, men det är inte riktigt vad jag är ute efter.

0

Lina i Göteborg

24 aug 2011 kl. 19:59

Finns här ingen i göteborgstrakten som ska ut och plocka svamp fredag, lördag och/eller söndag?

0

Linus Ängelholm

24 aug 2011 kl. 20:04

Hade jag oxå varit i behov av =) Är på en oxå ny på detta med att plocka svamp! Så finns här någon i NV skåne som vill dela med sig av sina kunskaper och låta mig följa med på en tur?

0

Mikael_Goteborg

24 aug 2011 kl. 21:33

Jag är också nybörjare i göteborg. Har anmälr mig till svampkurs (studiefrämjandet) börjar nu på söndag.

0

Lina i Göteborg

24 aug 2011 kl. 22:07

Det låter riktigt roligt! Gick in för att se på deras hemsida och läsa mer om kursen, men kunde inte hitta den.

Vart i stan hålls den?

Jag är egentligen mest på jakt efter en “plocka-svamp”-kompis som man kan gå ut i skogarna med nån gång i veckan eller två när det är säsong. Bara så man slapp att gå ensam för det känns lite riskabelt att va ensam tjej i skogarna. Man vet aldrig vad som kan hända - särskilt när man inte känner till skogarna särskilt väl här i Göteborg.

0

Mikael_Goteborf

24 aug 2011 kl. 23:38

Ring studiefrämjandet på tele 031192530
Svampkurs nybörjare
Arrnr 720006

0

carin i Helsingborg

25 aug 2011 kl. 10:04

hej. jag bor i nordvästra Skåne söker också efter svamp-kompis med bil som jag kan få åka med i . carin.weiler@comhem.se Häls. Carin.

0

carin

26 aug 2011 kl. 10:56

Hej igen. det är alltid aktuellt i svamptider.Kan en hel del om svamp men kommer inte ut i skogen utan bil carin .

0

Svampa-Peter

26 aug 2011 kl. 11:06

Jag vill oxå ha en kompis :) Bor i Jönköping och mina vänner föredrar tyvär annan sysselsättning än svampplockning:(

0

Lina i Göteborg

26 aug 2011 kl. 16:52

Vet ni vad?

Idag tog jag mig mod till att ta både spårvagn, pendel och buss ut till det område där jag vet att där finns mycket svamp. Lite omständigt att ta sig ut dit när man bor centralt i Göteborg, men det gick. :) Nu har jag en tygkasse full med trattisar och endast enstaka kantareller.

Har ni andra lyckats hitta någon svampkompis ännu?

Trevlig helg!

0

carin

27 aug 2011 kl. 10:05

Hör av er.skulle bli så glad.Carin

0

/Sarah

27 aug 2011 kl. 15:20

Hej!

Planen var att ge mig ut idag men vädret satte visst stopp för det…

Jag bor i Göteborg och är också ganska nybörjare på svampplock. Skulle inte ha något emot lite sällskap i skogarna, det är magert med svampplockarintresse bland mina bekanta.

Har inte bil själv men lånar ibland för att komma lite längre bort, annars blir det till att leta/hitta på närmare håll.

Ha en trevlig helg!

0

Lina i Göteborg

27 aug 2011 kl. 22:21

Vad trevligt, Sarah! :) Det hade varit kanonkul att få hänga med dig nån gång så man kan vidga sina vyer lite till andra skogar + att man får sällskap.

Vart i Göteborg bor du?

0

/Sarah

27 aug 2011 kl. 23:01

Ja, trevligt med sällskap! Du kanske har några bra förslag på skogar som är nya för mig.

Jag bor i Johanneberg. Var bor du?

0

Lina i Göteborg

27 aug 2011 kl. 23:22

Jag har ju precis börjat intressera mig för svampplockning så har hittills ett område med mycket olika sorters svamp. Då jag själv inte kan så många svampsorter ännu så är det kantareller och trattkantareller jag letar efter.

Jag bor 5min gångavstånd från centralstationen. :)

0

Tor i Göteborg

28 aug 2011 kl. 01:18

Hej Lina och Sara.

Jag har plockat svamp sedan barnsben och skall faktiskt ut imorgon och plocka. Jag ska ut med familjen, fru och barn och svärmor/svärfar. Hoppas vädret blir någorlunda bra.

Jag är mycket intresserad av svampplockning och har precis beställt nya svampböcker eftersom jag vill prova lite nya sorter även om jag känner mig ganska mycket som medel/avancerad-nivå när det gäller svamp.

Jag söker också svampkompisar och har frågat runt på jobbet men inte haft någon tur så långt.

Om ni är intresserade att köra en svamptur i höst i Göteborgsområdet så får ni jättegärna maila mig på min mail gablud@yahoo.se

Om inte, så lycka till i svampskogen och i år är det ju extra bra därute :)

0

Lina i Göteborg

28 aug 2011 kl. 11:33

Hej på er alla!

Jag är intresserad av att åka ut på en svamptur nästa helg. (fr o m runt 2-tiden på lördag och hela söndagen).

Ni får gärna maila mig om ni är imtresserade: diodalina@hotmail.com

Ha en skön söndag och lycka till med svampturerna idag! :)

0

/Sarah

28 aug 2011 kl. 21:03

Hejhej!

Det skulle ju vara toppen med en svamptur nästa helg! Jag hör av mig senare i veckan när jag vet om jag är i stan då.

Efter eftermiddagens lilla skogspromenad blev det grymt god blek taggsvampomelett till kvällsmat. Mmmmmm… :)

Ha det fint!!

0

carin

29 aug 2011 kl. 13:19

Hej igen.Väntar på svar från skåningar Carin

0

Lina i Göteborg

31 aug 2011 kl. 18:41

Sarah, vet du om du hinner med en tur eller ej i helgen ännu? :)

0

/Sarah

31 aug 2011 kl. 22:28

Ja, hinner! :)

0

Maria Hederstierna

13 jul 2012 kl. 08:37

Hej Lina,

Jag vill gärna plocka svamp med dig. Hör av dig på 0707-75 86 88.

MVH
Maria

0

Lina i Göteborg

14 jul 2012 kl. 23:02

Hej Maria!

Jag har skrivit till dig på Facebook. Jag tänkte att det var enklare att hålla kontakten där.

Ha det gott!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone