0 2090 visningar

6 svar

Besk sopp?

justi

22 aug 2011 kl. 16:22

Hej.
Jag och min sambo har båda plockat svamp sedan vi va små. Alltid har vi plockat soppar men nu har någonting irriterande hänt vid tre tillfällen (på fem år)  och det är att smörstekningen eller stuvningen blir förstörd för att nån sopp har gjort det beskt. (I vårt förhållande har vi kanske stekt sopp kanske runt femtio ggr bara för att dra till med nåt.)

Vilken jäkel har vi råkat fått med oss i korgen dessa gånger?

Jättejättetacksam för svar!

0

Tina Nordberg

22 aug 2011 kl. 16:26

Jag vill gärna skylla på gallsoppen, det är en ruggigt besk jäkel.

Läbbiga gallsoppar

0

Irene A

22 aug 2011 kl. 16:27

Gallsoppen är vanlig, och hör till de tidiga arterna bland soppar..

0

Gula

22 aug 2011 kl. 16:30

0

Gert

22 aug 2011 kl. 16:30

Kolla om ni fått med en gallsopp.Den kan vara förvillande lik en Karl Johan i formen, men har mer meller mindre rosa rörlager.

0

justi

22 aug 2011 kl. 16:36

Ja, det måste väl va den då. Vi plockar ju bara de med brun eller orange hatt. Jag ser ju att det inte är en calle. Jag måste då börja lära mig att artbestämma nu då för det var inget mina föräldrar lärde mig. “Sopp som sopp men plocka inte de gula de är inte goda och den oranga heter apelsinsopp” lät det. Inte fan finns det väl nån som heter så?

Tack för era snabba svar. Hoppas jag inte får en besk stuvning i munnen igen!!

0

Tina Nordberg

22 aug 2011 kl. 17:09

Tegelröd björksopp har kallats apelsinsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone