0 494 visningar

8 svar

Hydnellum! Namnförslag!

Irene A

22 aug 2011 kl. 18:02

Tar upp tråden från 2009:
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=164497&fnr=1&sok=Elisabeth&Start=&Offset=&ipos=0

Tråkigt att du inte har fått svar på taggsvampen. Undrar om det kan vara Hydnellum cumulatum? Jag vet inte om det finns någon som vill ta på sig att artbestämma den heller.

Jag har sett liknande på Gotland, men inte lyckats spara någon kollekt.. De har varit något mer tjockköttiga och korkartade än concrescens och hattfärgen har haft mer dragning åt orange. Som gammal har den blivit mörkare rödbrun och slät, och inte zonerad alls. En förvillande svamp!

0

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 22:02

Hej!
Jag har kollekter och foton sparade och har mailat för ett tag sedan till Eef Arnolds men inte fått svar.

Jag har sett den här svampen tidigare från två skogar här i S.Råda men de skogarna är avverkade sedan många år.
När jag lärde mig taggsvamparna så sprang jag omkring med ex.och frågade skickade även till Jeppson,utav de svamparna har jag inget sparat.Vad jag minns är att det blev färgförändring på taggarna när man tog i den,men det blir det av färska concrescens också.

Skillnaden är att den är mycket kraftigare i hatten inga taggar på foten och en väldigt lång fot.

H.cumulatum tror jag inte att det är den verkar vara mer filtluden om man läser och ser bilder,och påminner om moln cumulus läste jag någonstans.
Hur ser H.scrobiculatum ut då?
Har du sett den Irene?
Kan man särskilja sporerna på den och H.concrescens?
Jag ska lägga in lite fler bilder.

0

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 22:22

Här kommer länk till faktablad
http://www.svampar.se/attachments/article/49/SMT_2009_2_Hydnellum_cumulatum.pdf

Och lite fler bilder!

Hydnellum vid granar och tall på skogstig

0

Irene A

23 aug 2011 kl. 10:47

Jag har lusläst artikeln av Eef Arnolds i SMT, men bara blivit mer förvirrad när det gäller scrobiculatum.

Det verkar som om de få herbariekollekter som ursprungligen bestämts till scrobiculatum har visat sig vara antingen cumulatum eller concrescens.
Det jag saknar i artikeln är uppgifter om DNA-undersökningar av Hydnellumkollekter. Eef Arnolds hade själv bara inriktat sig på morfologiska karaktärer, men refererar till en brittisk undersökning som visade att kollekter där som tidigare bestämts till scrobiculatum/concrescens innehåller ännu fler kryptiska arter. De är i stort sett omöjliga, t.o.m. för expertis, att skilja åt mikroskopiskt.

Det som behöver göras med alla kollekter i den gruppen, är DNA-sekvensering för att kunna urskilja de olika arterna. Så småningom kanske någon ger dem namn också...

0

Äntligen! Hydnellum cumulatum

Elisabeth Jansson

14 maj 2012 kl. 12:52

Änligen fick jag svaret på min svamp som jag skickade till Eef Arnolds och det var Hydnellum cumulatum.
Han har alla kollekterna och den har inte kommit upp någon mer gång.
Tydligen så har den väldigt korta sporer.
Så här skriver han:

The identification of your fungus gave some problems because initially I could not found mature spores in your dried speciemens. Spore size and ornamentation is quite important for species recognition in this group. Today I tried again another sample and I finally found some good spores. They are very small (4-5 x 3,5-4 um) and have conical spines. They confirm my idea on the basis of your photographs that it is Hydnellum cumulatum, a species only recently recognized in Sweden. I have published a small paper on this species in Svensk Botanisk Tidskrift, 2009. I send a pdf file of this paper in the attachment. Hydnellum cumulatum is close to the common H. concrescens but it has no zonate pileus. The distribution is still unsufficiently known, but in Sweden it is probably rare in Picea forest on base-rich soils

Vad betyder zonate pileus det skiljer man tydligen concrescens från att den har det!

Då har jag bara en Hydnellum till som jag hittade förra året som jag inte har namn på om den kommer i år igen ska jag fråga om jag får skicka den också!

Har blivit lite klokare på taggsvamparna nu!

0

Jan A, Uppsala

14 maj 2012 kl. 13:14

De kommer väl fram igen - om några månader.
Min lilla taggiga kork här: http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=154625&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=1
har jag torkad/sparad - utifall nån i framtiden vill sätta namn på den…

0

Irene A

16 maj 2012 kl. 20:08

Elisabeth, så kul att du fått svar! Då är det sannolikt samma art som jag har sett på Gotland, Hydnellum cumulatum (sensu Arnolds).
Däremot är jag tveksam till om det verkligen den äkta cumulatum, d.v.s. den som är beskriven från Nordamerika.
Det finns fortfarande inga DNA-undersökningar som visar om det är samma art..

0

Stefan J

28 maj 2012 kl. 17:31

Jovisst finns cumulatum i Europa. En finsk kollekt från i fjol har sekvenserats och den matchar en amerikansk H. cumulatum. Också från Skottland har cumulatum sekvenserats.

I Field mycology 12(4) 2011 finns en artikel om de skotska. Där säger M Ainsworth att de som förr kallats scrobiculatum i själva verket är cumulatum, gracilipes och två taxa till som som ännu inte ges något namn. Det finns ännu inga belägg för H. scrobiculatum från Skottland.

Field mycology är en billig och bra tidning från Elsevier, i stil med SMT.

0

Irene A

28 maj 2012 kl. 19:16

Tack för beskedet Stefan!

Jo, jag har anat att sekvensering har gjorts av skotska kollekter, men varför i all världen finns de inte hos Dyntaxa eller någon annan offentlig databas?
Att finska mykologer också är snåla med att publicera DNA-sekvenser visste jag redan :-/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone