0 249 visningar

15 svar

God?

G.C.

5 sep 2006 kl. 17:53

Har försökt identifiera denna, kom fram till rotsopp eller sommarsopp, men den blånar inte alls, ens efter flera timmar.Kalle J. är det garanterat inte.
Både smak och lukt är behagliga.
Porerna rätt knallgula på de små(syns ej så på foto) och gulgrön på större.
Alla var lite röda längst ner på foten.
Stora är 18cm.Plockat i Sthlmtrakten, under ek.
Kanske någon vet vad det är?

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 19:15

Soppar kan minsann vara knepiga. Om du funderade på rotsopp eller sommarsopp, betyder det att det finns ett gulaktigt ådernät på foten?

0

G.C.

5 sep 2006 kl. 19:19

Nej, det finns inget ådernät alls.
Smaken är klart syrlig, och god
Giuseppe

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 19:32

En fråga till: Är hatten lika röd och foten lika gul i verkligheten som på bilden?

0

G.C

5 sep 2006 kl. 19:37

fotens färg stämmer, hatten har knappast någon röd ton, är ganska lik en ljus Karljohan i färg/G

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 19:51

Aha, då skulle det eventuellt kunna vara bronssopp, Boletus appendiculatus. Men den ska ha ett fint ådernät - kolla noga igen…

0

G.C.

5 sep 2006 kl. 20:16

visst är det bronssopp, ser jag nu när jag har facit och kollat på nätet.Synd bara att jag hann plocka flera, den tycks vara rödlistad, som tur fanns många fler på stället.
Tack för hjälpen!/Giuseppe

0

Michael Krikorev

5 sep 2006 kl. 21:41

Jag tror det kan vara bleksopp (Boletus impolitus), den har vanligen inte så röd fot, men ibland har den det:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_impolitus

Den saknar ådernät, och luktar jodoform i fotbasen. Skrapa lite längst ner på fotbasen och lukta, känner du nåt?

0

G.C.

5 sep 2006 kl. 22:15

ja nog ser det också ut som dom som finns på länken….men nån jodoform eller sjukhuslukt känner man absolut inte, den luktar bara behagligt…..
Har lagt in ett par närbilder i olika belysning här:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/images/svamp5.jpg
/Giuseppe

0

Michael Krikorev

5 sep 2006 kl. 22:32

Ska tillägga att doften av jodoform inte är särkilt stark och ibland saknas den helt. Lukar typ som en nyöppnad rulle gasbinda. Jag tror fortfarande på bleksopp, om den är mild i smaken, rören inte blånar, och foten saknar ådernät.

Jag kan inte se strukturen på foten på dina bilder. TItta på bild nr. 2 i länken jag skickade:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_impolitus
och se efter om dina ex också är så finprickig. Använd gärna lupp eller förstoringsglas.

0

Hittat samma!

AnnH

6 sep 2006 kl. 09:53

Jag plåtade just denna svamp i helgen, hade också tänkt fråga om den. Kom sedan fram till att det borde vara en bronssopp. Allt inkl bilder stämmer exakt med det du beskriver. Smaken var PÅFALLANDE citronlik. Kanske ska vi döpa om den till citrussopp? :-)

0

Hittat samma!

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 09:57

Citrussopp är redan upptagen.Det är en hel gul KJ

0

Hittat samma!

Irene A

6 sep 2006 kl. 10:39

Ann… av de senare bilderna som Giuseppe hänvisade till, verkar den övre visa färger som stämmer bäst överens med verkligheten.
Den är mycket mer lik bleksopp, precis som Michael föreslagit.

0

Hittat samma!

AnnH

6 sep 2006 kl. 11:00

Den jag hittade var MÖRKT gråbrun på hatten och hade gullvivsgul undersida. Och smaken var väldigt påfallande, har aldrig känt så syrlig smak hos en sopp. Just detta att den hade en tydlig rotdel under foten stämmer occkså på bronssopp.

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 11:05

I den här tråden hade Klas en bra bild på bronssopp:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=16570&fnr=1&sok=bronssopp&Start=0&Offset=50&5

0

Hittat samma!

G.C.

6 sep 2006 kl. 18:43

är nu rätt övertygad att det är en bleksopp, hittade inget ådernät på foten ens under förstoring.Bronssoppen ska ha ett gult upphöjt ådernät.Idag, dan efter plockning, tycker jag de började lukta lite som Michael beskrev(de är nu på väg att bli torrsoppar…..)/Giuseppe

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone