Jag har flertalet gånger trott mig se smörsoppar och glatt mig åt detta, bara för att peta omkull svampen och se att det är en skivling.
För några dagar sedan undrade jag vad det var för gäckande svamp, och det tycks mig med allra största sannolikhet vara citronslemskivling, som ju faktiskt är ätlig. ...Den ser dock helt vansinnigt giftig ut enligt undertecknad. (Fråga mig inte hur jag kan tycka det egentligen)
Jag undrar därför om det finns några förväxlingssvampar till citronslemskivling. Jag är 99%+ säker på att det är just dessa svampar jag har sett, jag har tittat i fem svampböcker samt tittat på den här sajten, och allt stämmer; slemmig och ~ljusbrun hatt, vit fot som är skarpt gul längst ned.
Är det dags att plocka den, eller är det på något sätt riskabelt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.