Jag hittade idag en stor mängd av denna svamp. De växte utspritt, mest i mossa. Både under lövträd och barrträd, men mest under tall. Återfanns i Delsjöområdet i utkanten av Göteborg.
Svampen har gul(nästan gulgrön) hatt med grå marmorering. Bruna rör, blir blåsvarta vid beröring. Foten är gul med marmorering av grönaktigt och röd/orange/persikofärg. Köttet ljust beige-gult. Behåller färgen vid snitt. Roten lämnades klantigt nog i skogen så någon information om den finns inte.
De jag fann var ca 6 cm höga men är troligen ej färdigvuxna.
Den smakade nästan ingenting, och någon stark, pepprig eller pikant smak fanns ej.
Någon som har en idé om vad det är? Och är den ätbar?
Bilder bifogas
Artbestämningshjälp, vilken sopp?
Tycker sandsoppen är utmärkt svamp om man tycker om smakrik sådan. Underbar att göra såser på. Men som som Irene säger.. efter torkning, den vinner verkligen på det. Vissa säger att sandsoppen används som murkel substitut. Själv kan jag inte yttra mig ang detta då jag aldrig smakat murklor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.