0 657 visningar

16 svar

Vita champinjoner

Jan A, Uppsala

23 aug 2011 kl. 17:14

med en mycket obetydlig svag gulton uppe på hatten hittade hustrun idag på anlagd gräsyta vid Fyrishov i U-a. Det finns fler kvar om någon är intresserad..
Största diametern är 13 cm och de är välväxta och fina – luktar svagt men inte gott. Skivorna har tråkig färg.
Jag klöv en för drygt två timmar sen och den är oförändrat vit som döden i snittet. Färgerna korrekta.
Den ändrar inte färg efter lindrig misshandel.. Någon champinjonchampion som vet/tror.

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2011 kl. 17:15

En till…

0

Karl S

23 aug 2011 kl. 17:50

Agaricus bitorquis, vägchampinjon, mycket god matsvamp tycker jag personligen.

0

Hans Myhre

23 aug 2011 kl. 19:21

Det her er inte A. bitorquis (rødner ves snitt) og det er inte A. bernardii ( blir gulrød ved snitt og lukter ikke godt) . Jan A har ikke opplyst om de er harde. En kan jo se kugghjulmønstret op undersiden av ringen..De er vanskelig å artsbestemme ut fra et foto.. men endel arter kan utelukkes.

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2011 kl. 19:52

Jo, Hans Myhre, den är mycket tung och kompakt/“fast i köttet”. Den största väger nu 190 g.
De luktar som sagt inte alls gott, men jag kan inte beskriva den svaga odören. Färgen på skivorna - korrekt på bilderna - vill jag snarast kalla lergrårosavioletta! som jag inte hittar i någon beskrivning.
Det är nu mer än 5 timmar sedan jag klöv en av dem och den är fortfarande bländvit - som Pepsodentreklam!

0

Karl S

23 aug 2011 kl. 20:17

Har ni det inte ganska torrt i Uppsala? Om svampen är torr så uteblir rodnaden mer eller mindre.

0

Hans v E

23 aug 2011 kl. 20:27

Om det är torrt kanske lukten uteblir också. Men det är det inte här i östra Svealand. I går började svamp komma, 14 dar efter att regnen börjar, precis som svampOlle Persson sa.
För mig är detta så typisk snöbollschampinjon som det kan.

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2011 kl. 21:21

Nej, försök inte! De senaste c 10 dagarna har vi fått mer än 100 mm, så dessa har vuxit upp i en fuktig miljö. Och det är nog inte snöbollar, Hans. De bl.a. luktar något helt annat!

0

Elisabeth Jansson

24 aug 2011 kl. 00:03

Kan det vara Vit Kungschampinjon A.urinascens somliga säger att det luktar urin,jag kan inte känna den doften.
Hatten och foten får svagt gula fläckar.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2011 kl. 00:15

nu hann du före mej elisabet

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2011 kl. 06:45

Tack för det förslaget, Elisabeth och Klas. Vi tittade från början också på den, men enligt mina uppgifter ska den bl.a. lukta gott - och gulna.
Vi får väl åka till Fytoteket med några - om tid därtill infinner sig!
Champinjonerna har bott i ett kylskåp i natt, och för en dryg minut sedan var de oförändrade sedan i går, Inte ens foten på den största - som jag lyft/hållit den i otaliga gånger - är fläckad och den kluvna är ännu kritvit i snittet!

0

Irene A

24 aug 2011 kl. 07:06

Vit kungschampinjon ska ha fjäll eller fnas på foten, precis som den andra kungschampinjonen.
Den här är alldeles slät, och jag instämmer med Hans v E, det ser ut som en typisk snöbollschampinjon.

0

Hans Myhre

24 aug 2011 kl. 11:14

Irene, hva er det latinske navnet på den dere kaller snøballchampinjone?

0

Irene A

24 aug 2011 kl. 11:28

Förlåt Hans, tänkte inte på att de svenska namnen kan vara förvirrande. Snöbollschampinjon är Agaricus arvensis.

0

Hans Myhre

24 aug 2011 kl. 11:39

Ja Irene, det var den jeg først tenkte på siden kughjulsformen kan sees under ringen. A. arvensis. 13 cm over hatten er ikke stort, andre arter er mye større.

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2011 kl. 17:33

Eftersom jag i olika sammanhang ordat om hur mycket tydligare doft mina vårmussar i den tämligen torra barrmattat i granskogen har, jämfört med de fuktfrodiga ängs-, kyrkogårds- eller gräsmattevuxna, så skäms jag lite över att jag inte direkt lade någon av ”de vita champinjonerna” på torkning istf kallförvaring.
Efter ett knappt dygn i rumsklimat luktade de som perfekta snöbollschampinjoner!  Utseendet har det aldrig varit nåt större fel på.
Tack Irene, du var den som hade rätt utan något fel!

Lite torrare svamp luktar mer än genomfuktig, det vet alla som sysslar med matsvamp.  Speciellt vi svamptorksägare.
Det gäller bara att klara av tänkandet när det bäst behövs

0

Nä, jag var före

Hans v E

25 aug 2011 kl. 23:20

Irene med rätt svar.
(Nu är vi visst i barnkammarn).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone