med en mycket obetydlig svag gulton uppe på hatten hittade hustrun idag på anlagd gräsyta vid Fyrishov i U-a. Det finns fler kvar om någon är intresserad..
Största diametern är 13 cm och de är välväxta och fina – luktar svagt men inte gott. Skivorna har tråkig färg.
Jag klöv en för drygt två timmar sen och den är oförändrat vit som döden i snittet. Färgerna korrekta.
Den ändrar inte färg efter lindrig misshandel.. Någon champinjonchampion som vet/tror.
Det her er inte A. bitorquis (rødner ves snitt) og det er inte A. bernardii ( blir gulrød ved snitt og lukter ikke godt) . Jan A har ikke opplyst om de er harde. En kan jo se kugghjulmønstret op undersiden av ringen..De er vanskelig å artsbestemme ut fra et foto.. men endel arter kan utelukkes.
Jo, Hans Myhre, den är mycket tung och kompakt/“fast i köttet”. Den största väger nu 190 g.
De luktar som sagt inte alls gott, men jag kan inte beskriva den svaga odören. Färgen på skivorna - korrekt på bilderna - vill jag snarast kalla lergrårosavioletta! som jag inte hittar i någon beskrivning.
Det är nu mer än 5 timmar sedan jag klöv en av dem och den är fortfarande bländvit - som Pepsodentreklam!
Tack för det förslaget, Elisabeth och Klas. Vi tittade från början också på den, men enligt mina uppgifter ska den bl.a. lukta gott - och gulna.
Vi får väl åka till Fytoteket med några - om tid därtill infinner sig!
Champinjonerna har bott i ett kylskåp i natt, och för en dryg minut sedan var de oförändrade sedan i går, Inte ens foten på den största - som jag lyft/hållit den i otaliga gånger - är fläckad och den kluvna är ännu kritvit i snittet!
Eftersom jag i olika sammanhang ordat om hur mycket tydligare doft mina vårmussar i den tämligen torra barrmattat i granskogen har, jämfört med de fuktfrodiga ängs-, kyrkogårds- eller gräsmattevuxna, så skäms jag lite över att jag inte direkt lade någon av ”de vita champinjonerna” på torkning istf kallförvaring.
Efter ett knappt dygn i rumsklimat luktade de som perfekta snöbollschampinjoner! Utseendet har det aldrig varit nåt större fel på.
Tack Irene, du var den som hade rätt utan något fel!
Lite torrare svamp luktar mer än genomfuktig, det vet alla som sysslar med matsvamp. Speciellt vi svamptorksägare.
Det gäller bara att klara av tänkandet när det bäst behövs
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.