0 630 visningar

2 svar

Svart skålsvamp med vit kant?

Sten

23 aug 2011 kl. 17:52

Igår såg jag en svampart som jag inte kände igen. De växte i ett tätt gytter, ungefär som trattkantareller kan göra, och varje fruktkropp var ca 2 - 4 cm stor och hade formen av en grund tratt. Först trodde jag att det var svart trumpetsvamp, men det var det inte. Den hade i stort sett ingen fot, bara en tratt, den hade inga åsar på utsidan utan var mer eller mindre slät och på insidan var den “krusig”, som om det växte någon lav på den. Varje tratt var mörkt brungrå med en ljusgrå kant, och köttet var tunt men rätt så segt. Den växte i kanten av ett dike bland gräs och döda löv i blandskog.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men jag kanske kan ta mig dit igen om någon dag. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

0

Irene A

23 aug 2011 kl. 18:18

Kanske vårtöra eller trattöra?

Googla och jämför med Thelephora terrestris (skrovlig på ovansidan, vårtig på utsidan) eller Thelephora caryophyllea (slätare, både ovan- och utsida).

0

Sten

23 aug 2011 kl. 18:31

Tack för svaret! Den här bilden av vårtöra är väldigt lik de jag såg.

http://www.mykoweb.com/CAF/species/Thelephora_terrestris.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone