Bello
23 aug 2011 kl. 18:26
Hm
Plockade svarta trumpeter i helgen, i en sysig hage med hassel och stenblock. Vi hittade då även en annan liknande svamp som jag tolkade som trumpetsvamp, men blev tveksam när jag kom hem och insåg att den borde haft “färggrannare” fot. Undrar nu om det är Kruskantarell jag råkat plocka eller vad det är.
Kruskantarell, eller vad?
Irene
Jag och Lennart S var också inne på svartnande kantarell först, men jag kan inte få det att passa med något annat än kruskantarell till slut. Den är djupt navlad, tunnfotad och har bara ett åderlikt hymenium, karaktärer som inte stämmer med svartnande kantarell. Men håller med om den ser mycket skum ut. Såpass skum att man undrar om det inte finns ytterligare någon art gömd bland kantarellerna.
Tusan också, ni har förmodligen rätt!
Då är nog mitt fynd från Gotland (finns på bild i Artportalen) samma sak. Jag noterade den som kruskantarell från början, men ändrade mig sedan..
Svart trumpetsvamp finns ju också i en gul form, utan att vara artskild (även övergångsformer).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.