0 29514 visningar

23 svar

Hur tillreda tegelsopp?

Helena

24 aug 2011 kl. 21:58

Hittat tegelsopp men hur ska jag tillaga den (typ steka enkelt)
Vad ska skäras bort, hörde att foten kan vara seg??

0

Jeanette P, Lulé

25 aug 2011 kl. 08:21

Man kan steka den enkelt eller använda den i någon maträtt. Dock tycker jag att man med fördel kan använda den som blandsvamp med andra typer av soppar. Foten kan vara lite seg, men torka den och gör pulver. Lätt att använda som “krydda”. Kanske blanda in lite örter så har du din egen skogskrydda :)

0

Birgitta D

25 aug 2011 kl. 10:55

Eftersom det har uppstått en del förgiftningsfall i norge efter tegelsopp rekomenderas lång tillagning även efter torkning. Snabb stekning är inte bra bör steka långsamt och länge eller stuvas = koka lång tid.

0

sollan

28 aug 2011 kl. 19:43

Förgiftningsfall? Är tegelsoppen giftig???

0

igor

29 aug 2011 kl. 13:04

Vad jag vet så ska inga strävsoppar vara giftiga.

Gissar på att förgiftningsfallen beror på förväxlingar, jag har ätit tegelsopp utan problem i alla fall. En annan möjlighet är olika angrepp såsom soppsnylting, strävsoppar är som bekant ganska känsliga.

Dessutom skulle det vara mer känt om tegelsoppen vore giftig, med tanke på att den är så känd som matsvamp.

Men att tillaga svamp ordentligt är ett bra råd!

0

Anders

18 sep 2011 kl. 20:32

Jag hade en sväng illamående förra veckan, verkar som att det berodde på dåligt tillredd tegelsopp.

Från http://www.arktisetaromit.fi/se/info/svampar/natursvampar/tegelsopp/: “Tegelsopp, aspsopp och tallsopp kokas i sitt eget spad tills de är fullständigt mogna, eftersom de kan orsaka illamående och magont om de inte är tillräckligt kokade.”

Hade jag inte koll på, var inte helt lätt att hitta informationen heller. Jag åt ganska lite men kräktes och mådde hyfsat illa ett par timmar.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 20:40

Det gäller att hålla sig uppdaterad när det gäller svamp. Det här med förgiftningssymtom av “rödhattade” soppar har varit på tapeten ett tag nu. Det finns en del tidigare trådar på forumet om detta. Det står nog inget om detta i de senaste svampböckerna men det kommer var så säker, därför är det viktigt att införskaffa det senaste i svampboksväg hela tiden om man inte hänger här på forumet året runt vill säga:)

0

Boman

18 sep 2011 kl. 20:56

Har varit känt i Finland ett bra tag. Forskning pågår. Mickeleh här på forumet håller på med något projekt om dem, kolla den tråden!
Redan när jag var barn sa mormor att de röda åt vi inte, man kunde bli dålig av dem. Hur hon nu visste.

0

C. Blue

4 okt 2011 kl. 10:33

Vi har ätit Tegel Sopp två gånger hemma och båda gångerna min fru var våldsamt sjuk med kräkningar och diarré. Jag hade inga dåliga effekter från svamp alls. Vi plockar inte dem längre.
Jag har läst några fall av människor som har dåliga reaktioner på dem, även i små mängder.

0

Skogsfrun i Obbola

4 okt 2011 kl. 11:48

Tegelsoppen är vår favoritsvamp, men vi är noga med att tillaga den länge. Låter först allt vatten koka bort, steker därefter i smör, låter puttra med grädde eller i någon gryta eller så. I nyare svampböcker står att röda strävsoppar är giftiga när de är råa.

0

mickeleh

4 okt 2011 kl. 15:47

Det finns ganska många fall dokumenterade världen runt med ganska allvarliga fall av förgiftning pga strävsopp med orangea hattar..Det finns några här i Sverige som är lite tveksamma,men inga svårare förgiftningar mer än mag/tarm besvär.I Norge finns det dokumenterat några relativt allvarliga fall där akut vård varit nödvändig!! Om det är en specifik art eller om det är miljön som är boven forskas det om (förmodligen art)..Leccinum Insigne är misstänkt i många fall i USA men är inte helt klarlagt..De rekommendationerna som finns i Usa och till viss del börjar bli praxis är att alla strävsoppar SKA tillagas väl,minst 15 min,och måttlig konsumtion..Det är absolut inga förväxlingar i mina fallbeskrivningar och det finns även misstankar om liknande Paxillus syndrom(se pluggskivling)  dvs sönderfall av röda blodkroppar,vilket finns beskrivet i Usa.

0

Annette L, norr om Sthlm

4 okt 2011 kl. 16:47

Känns som om man bara kan skippa den helt enkelt :)

0

Kerstin, Lindome

4 okt 2011 kl. 17:47

Alltså.....i minst 10 års tid har jag plockat och torkat Tegelröda soppar. Vi har själva konsumerat, vänner har fått burkar med torkade soppar, (visserligen blandade soppar, men övervägande Tegelröda), och ännu har ingen rapporterat in ngt fall där ngn mått dåligt…?
Gäller detta bara tillagade i färskt tillstånd???
(Vilket jag i och för sig även gjort utan några som helst problem…).

0

mickeleh

4 okt 2011 kl. 19:09

Som sagt är man inte helt hundra på om det är miljö eller om det är en speciell art eller dyl.Fakta är att människor i Norge har blivit förgiftade och då kan det eventuellt finnas fog för att vara försiktig i Sverige,men det är som sagt upp till var och en.Har själva familjen Leccinum liksom Pluggskivlingarna en sk. paxillus effekt,kan man trots livslångt konsumerande helt plötsligt bli svårt sjuk.Men eftersom flera personer samtidigt blivit sjuka efter samma måltid,är det nog mer sannolikt med en” mer giftig “art.
Försöker inte skrämmas på något sätt och allt finns “lättgooglat” på internet om man vill läsa.

0

buffy

4 okt 2011 kl. 19:31

Jag tror det är inbillning.

Näääää, det kanske jag inte tror. Men innan man hade hört talas om att tegelsoppar kunde vara giftiga så rapporterade ingen här på SG om att de blivit sjuka. Man tycker att nån åtminstone borde ha nämnt något någon gång om magbesvär i samband med dessa vanliga matsvampar?

Nu är plötsligt många här drabbade av tegelsoppssjuka.

Jag tror kanske lite på det där som skrevs om grisöron/änglavingar som folk blev förgiftade av i Japan, att vissa svampar är giftiga för vissa människor

0

Kerstin, Lindome

4 okt 2011 kl. 19:38

Jag menade inte att Du varken försöker skrämmas eller fara med osanning.
Tycker bara att det är förvånande att jag i så många år handskas med denna art utan problem….
Logiskt sett bör det då handla mer om växtplatsen än arten, hur det nu kan stämma???
Skulle inte tro att Västra Götaland är mer “giftfri” än resten av Sverige?

0

Sara Olsson

17 aug 2020 kl. 20:42

Jag var i Abisko (som bekant ligger nära Norska gränsen) och åt Tegelsopp. Missade tyvärr infon om att den ska kokas så jag stekte den bara. Efter en timme låg jag på toaletten och kräktes. När jag väl fått upp allt mådde jag bra igen. Resten av familjen tycker som tur är inte om svamp så det var bara jag som hade ätit av den. Det var första gången jag åt Tegelsopp, och jag lär inte göra om det misstaget igen oavsett var i landet jag hittar den.

0

JanAUppsala

17 aug 2020 kl. 21:14

Tegelsoppen är faktiskt riktigt god - rätt tillagad. Tycker du ska prova den en gång till - på rätt sätt.

0

skall man ta bort sporerna på soppar?

birgitta Almstedt

3 sep 2021 kl. 15:33

i stockholms skärgård

0

Tobias

3 sep 2021 kl. 16:24

Hela familjen åt Tegelsopp härom veckan, stekt i 20 minuter, gott och gick helt fint! Plockad i norra Norge. Du måste alltså inte koka svampen men värmebehandla i 15-20 minuter.

Konstigt nog står detta inte i tex sista versionen av “Nya Svampboken” av Holmberg/Marklund

0

Max

16 sep 2022 kl. 17:04

Jag käkade tegelsopp för en vecka sedan, stekt i bara några minuter. Blev inte sjuk, inte heller mina två vänner som också åt. Men ska tillreda längre i framtiden för säkerhets skull

0

Magnus,m

16 sep 2022 kl. 19:18

Jag tycker man ska plocka bort tegelsoppen från matsvampslistan 1. den smakar inte ett skit
                                                                        2. den är mage tarm retande
                                                                        3. lika riskabel som eldsopp

0

Henrik Petersson

28 aug 2023 kl. 21:13

2022 åt jag endast en liten bit av foten av en Tegelsopp rå och spottade ut den. Efter ca 5 timmar blev jag våldsamt sjuk, kräktes och hade vattnig diarré vilket varade flera dagar. Helt hundra på att det var just Tegelsopp då jag är van svampplockare.

0

Fyodor1991

27 okt 2024 kl. 12:50

Har Aldrig måt dåligt av orange strävsoppar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone