Jag återupplivar denna gamla tråd. Hittade svart hattmurkla igår
Spännande eftersom det var ett ordentligt stort kluster, som en tennisboll ungefär, ett par fräscha exemplar.
Men jag är osäker på om jag ska bry mig tillaga dem, de flesta webbsidor skriver att den är menlös. Om du söker här på forumet finns det tips om att den ska stekas långsamt med svartpeppar, salt och paprikapulver. Fins det fler åsikter?
Såväl den svarta som vita hattmurklan anges som ätlig och god i en del litteratur. Somliga fattar tycke, andra inte. Personligen så tycker jag de är rätt så anonyma, inte mycket att ta reda på. Men - hittar man mycket så kan det ju vara värt ett försök. Bäst då är att “som vanligt” när man testar en ny matsvamp - använd lite salt o peppar för att kolla smaken på själva svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.