0 12663 visningar

3 svar

Kantarell svagt giftig som rå?

Roger F

25 aug 2011 kl. 18:16

Har jag fått det hela om bakfoten eller vad? Jag har hört eller läst någonstans att vanliga kantareller är svagt giftiga i rått tillstånd men att giftet försvinner vid upphettning. Stämmer det? Varför är de så sällan larvangripna annars? Jag har Googlat en stund men hittar ingenting om det

0

Irene A

25 aug 2011 kl. 18:36

Det är dom säkert, så gott som alla svampar är giftiga (mer eller mindre) i rått tillstånd. Kantareller innehåller bl.a. små mängder amatoxiner, d.v.s. samma gift som hos vit och lömsk flugsvamp (och de försvinner inte vid upphettning) - halten av amatoxin är ca 25000 gånger högre i lömsk flugsvamp än i kantareller, så om jag räknat rätt, behöver man äta ca ett ton kantareller för att riskera en dödlig dos..

Läste någonstans för länge sen, att den enda svampen som man inte hittat något gift i då, var nejlikbroskskivling..

Larvangripna eller inte, det behöver inte ha att göra med ämnen som är giftiga för oss. Flugsvampar äts t.ex. begärligt av sniglar.

0

Mickeleh

25 aug 2011 kl. 18:55

Stannar amatoxinet kvar i kroppen eller passerar det ut?? Vet att det finns många olika amatoxiner och att dem angriper lever/njure…men har inte lyckats hitta om det passerar ut genom kroppen eller om det finns kvar delar av det i fettvävnaden resten av livet??

0

Roger F

25 aug 2011 kl. 23:54

Tack för svaret! Jag var rädd att jag helt hade pratat i nattmössan med min dotter som i sin tur berättat för andra om de råa kantarellernas svaga giftighet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone