0 6144 visningar

6 svar

Snylting?

Maria

25 aug 2011 kl. 19:56

Fram till i morse kände jag inte ens till att det fanns någonting som kallades “snylting”. Jag vet att jag har sett kraftigt angripna svampar som luktar så att det kan fylla en hel glänta och jag har sett Karl-Johan som har haft en större fläck av vitt “mögel” som jag antar är snylting - men jag blir också lite konfunderad när jag läser på forumet.

Hur känner man igen en Karl-Johan som inte är så angripen? Det talas om “gula fläckar” på hatten, kan någon beskriva lite mer ingående hur de ser ut? Blir alla snyltingangripna Karl-Johan uppsvullna om foten och deformerade som ett förstadie?

Tog med mig ett exemplar hem för att fota som jag antar är snyltingangripen, är den det?

0

klas jaederfeldt

25 aug 2011 kl. 22:17

tycker inte att din bild ser snyltingangripen ut.

förstadium till soppsnyltingen förvuxen och mycket mjuk fot och pytteliten hatt, den blir om några dagar en möglig massa , men vad jag vet så vet ingen om det är farligt att äta KJ som är i snyltingförstadiet

0

Maria

26 aug 2011 kl. 08:15

Tack för svar! Då ska jag inte vara så nojig utan helt enkelt undvika sådana svampar.

0

Tina Nordberg

26 aug 2011 kl. 11:50

Så här kan det se ut när snyltingen påbörjat sitt verk.

0

Tina Nordberg

26 aug 2011 kl. 11:55

Här en till en Kj.

0

Soppen

6 aug 2017 kl. 11:41

Jag tycker att det nästan behövs lite snylting för att dessa svampar smakar helt enkelt bättre och mera.
Men vad säger ni nu? Är det bara nybörjare som resonerar så?
OBS! det skulle aldrig falla mig in att äta en svamp som luktar och smakar grönmögelost eller något åt det hållet. Men även en snyltingangripen svamp i tidigt stadium är värd att först “undersökas” för att sedan eventuellt hamna på matbordet. Eller?!
Magont?!
Återstår ännu för mig att få. Ser fram emot det. :-/

0

Soppen

6 aug 2017 kl. 11:51

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone