Jan A, Uppsala
26 aug 2011 kl. 07:19
Stadsskogens dag firas som vanligt sista söndagen i augusti. En mängd föreningar/organisationen deltar och presenterar sig. Tid: 11-15.
Uppsala Svampklubb har samlat ihop säsongens första svamputställning och ordnar guidade svampturer i Stadsskogen kl. 12 och 14. Kom och träffa oss och prata svamp!
http://www.uppsala-svampklubb.net
I går kväll, ända fram tills solnedgången var nära, samlade vi in utställningssvamp till idag. Mängder av sådan!
Jag har nog aldrig sett så mycket KJ i skogarna – överallt! Och alla de olika strävsoppsarterna också. Och gryn-, smör-, ör-, och sandsopp! Och andra…
Apropå Gunhilds svamphemforslingsproblem kom jag då på en idé.
Allemansrätten missbrukas ju grovt redan idag, men man kan kanske ändå gå ett steg längre?
Man skulle kanske kunna sälja grannskogarnas svamp på rot!
Kl. 10 börjar vi iaf att bygga upp våra visningsbord – med SOLTAK och kl. 11 ska allt vara klart. Kl. 12 och 14 blir det små svampminiexkursioner.
Välkomna att hälsa på oss – och mandelriskor, puckelfjällskivling, tallkalle m.fl.!
Jodå Gula, det gick riktigt bra! Som beställt upphörde det lilla duggregnet strax före öppningsdags, så taken blev soltak – som jag lovat/förutspått! Rekordmassor av intresserade besökare och två tämligen stora guidade grupper.
Min var den första. En deltagare kom till mig med bl.a. en liten helvit grynskivling, som såg intressant ut. Vi återfann fyndplatsen och jag samlade in ännu några frk som Mattias beskriver här: http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=203606&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&0
Hoppas han kompletterar sin tråd med flera fakta om FYNDET!
Sopparna dominerade utställningen (och skogen) med allehanda olika sträv- och stensoppar. Dessutom sand-, gryn-, smör-, ör-, sommar-, falsk rut- m.m. Mina mandelriskor blev flitigt beluktade;) och –undrade. Beundrad blev givetvis också en guldkremla som gruppen också hittade. Min trotjänare från förra året, den håriga jordstjärnan, lyste ännu efter att ha övervintrat ute, hemma hos sig. Hoppas kunna visa en färsk jätte vid ett senare tillfälle !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.