Tjo, äntligen tid med ett par timmar i skogen. Stannade till på vägen hem från Västervik, strax öster om Mariannelund (Rödkullen)och hittade mycket intressant, ett par liter kantareller, några myxomyceter men de kommer som vanligt i en annan tråd lite senare.
Serie 1.
En fingersvamp och jag vet att de är svåra men några gissningar kanske man kan få. Kan säga att på några 100 kvm. så fans det runt 50st. fruktkroppar.
Taggsvampen är ingen sarcodon= köttiga svampiga
Hydnellum= träiga hårda
Första taggsvampen är Hydnellum ferrugineum dropptaggsvamp och den andra är som flera skrivit H.geogenium Gul taggsvamp
JAS om du skriver lite mer om fingersvampen så kanske du kan få några namnförslag.
Var den vit-beige?
Eller gul?
Växte det tall i närheten?
Är den skör i grenarna?
Den där skogen måste vara gammal granskog som inrymmer gul taggsvamp den växer bara i bättre skogar,det finns nog mer att hitta av signalarter
Hej!
Oj vilken vacker bild på flugsvamp jag tror att du har hittat gulbrämad flugsvamp Amanita
Franchetii
Jag har sett den vid två tillfällen.
Läs om den i länken.
http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Amanita_Franchetii_38.pdf
Om du hittat den i samma skogen så bör nog skogen inventeras ordenligt,det finns säkert mer sällsynt spännande.
2. dropptaggsvamp
och en Collybia, kanske tuberosa om det är ett sklerotium som sticker upp där.
3. gul taggsvamp förstås
4. kottetätskivling, Baeospora myosyra
5. bockspindling
6. kragspindling, Cortinarius parvannulatus?
7. sätter en slant på brun flugsvamp, typiskt med sådär gult hylle
Den gula taggsvampen, flugsvampen, busksvamp, citrongul slemskivling, flera arter skålsvampar, olivvaxskivling, blodriska och en hel drös andra arter växte i en granplantage med ca 40-50 åriga granar, gallrad och ca 5 meter mellan träden, steril mossmark men med en massa svampar!!!.
Fingersvampen har den färg som syns på bilderna, växte tillsammans med stora tallar, granar och en del löv mest rönn i närheten, om den var spröd vet jag inte jag gillar inte att pilla på allt, framför allt inte när de är så vackra, det kan ju komma fler skogsmullar till samma plats:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.