0 404 visningar

20 svar

Lite av varje och några ?

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:22

Tjo, äntligen tid med ett par timmar i skogen. Stannade till på vägen hem från Västervik, strax öster om Mariannelund (Rödkullen)och hittade mycket intressant, ett par liter kantareller, några myxomyceter men de kommer som vanligt i en annan tråd lite senare.
Serie 1.
En fingersvamp och jag vet att de är svåra men några gissningar kanske man kan få. Kan säga att på några 100 kvm. så fans det runt 50st. fruktkroppar.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:25

Serie 2.
En taggsvamp som jag nog borde veta, fanns i mängder.
Bild 3. En liten parasitsvamp som växer på ovannämnda taggsvamp.
Namn på båda vore roligt:)

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:26

Serie 3.
Ännu en taggsvamp som jag inte har en susning om.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:29

Serie 4.
En stor skålsvamp, det fanns gott om haröron i området men denna tycker jag är för stor för en sådan, hjälp.
Bild 2&3.
Växer som ni ser på en grankotte, vad är det för en gynnare?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:31

Serie 5.
En spindling men vilken då?

0

Tina Nordberg

26 aug 2011 kl. 13:31

Serie 3 borde väl vara Gul taggsvamp Hydnellum geogenium

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2011 kl. 13:33

Taggsvamparna ser ut som koppar- H.lundellii och gul, H.geogenium

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:44

Serie 6.
En annan spindling men vilken då?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:49

Serie 7.
En flugsvamp men är det en gul eller bara en röd som är gul??

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 13:59

Blir inget mer just nu för bildöverföringen krånglar!!!
Tack Tina & Jan för era svar:)

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 14:07

Googlar lite och hittar bara Koppartaggsvamp Sarcodon lundellii. Skall den numera heta Hydnellum lundellii eller?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 14:08

Serie 8.
Vilken spindling är detta då?

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2011 kl. 14:13

Flåt! Slarvfel!

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 14:29

Ajja Bajja, inte slarva ;)

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2011 kl. 14:40

Taggsvampen är ingen sarcodon= köttiga svampiga
Hydnellum= träiga hårda

Första taggsvampen är Hydnellum ferrugineum dropptaggsvamp och den andra är som flera skrivit H.geogenium Gul taggsvamp

JAS om du skriver lite mer om fingersvampen så kanske du kan få några namnförslag.

Var den vit-beige?
Eller gul?
Växte det tall i närheten?
Är den skör i grenarna?

Den där skogen måste vara gammal granskog som inrymmer gul taggsvamp den växer bara i bättre skogar,det finns nog mer att hitta av signalarter

0

Flugsvampen Gulbrämad

Elisabeth Jansson

26 aug 2011 kl. 14:48

Hej!
Oj vilken vacker bild på flugsvamp jag tror att du har hittat gulbrämad flugsvamp Amanita
Franchetii
Jag har sett den vid två tillfällen.
Läs om den i länken.
http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Amanita_Franchetii_38.pdf

Om du hittat den i samma skogen så bör nog skogen inventeras ordenligt,det finns säkert mer sällsynt spännande.

0

Flugsvampen Gulbrämad

Irene A

26 aug 2011 kl. 14:57

2. dropptaggsvamp
och en Collybia, kanske tuberosa om det är ett sklerotium som sticker upp där.

3. gul taggsvamp förstås

4. kottetätskivling, Baeospora myosyra

5. bockspindling

6. kragspindling, Cortinarius parvannulatus?

7. sätter en slant på brun flugsvamp, typiskt med sådär gult hylle

0

Flugsvampen Gulbrämad

Irene A

26 aug 2011 kl. 14:59

Jag försökte att inte slarva, men.. Baeospora myosura ska det vara på nr 4.

0

Flugsvampen Gulbrämad

Elisabeth Jansson

26 aug 2011 kl. 15:04

Nu har jag läst på och den gula flugsvampen är för gul för att vara gulbrämad,jag har aldrig tänkt på att ringen kan vara så gul,(det var därför jag tänkte på gulbrämad) på brun flugsvamp,nu ska jag kolla nästa gång jag hittar en

0

Flugsvampen Gulbrämad

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 15:08

Den gula taggsvampen, flugsvampen,  busksvamp, citrongul slemskivling, flera arter skålsvampar, olivvaxskivling, blodriska och en hel drös andra arter växte i en granplantage med ca 40-50 åriga granar, gallrad och ca 5 meter mellan träden, steril mossmark men med en massa svampar!!!.
Fingersvampen har den färg som syns på bilderna, växte tillsammans med stora tallar, granar och en del löv mest rönn i närheten, om den var spröd vet jag inte jag gillar inte att pilla på allt, framför allt inte när de är så vackra, det kan ju komma fler skogsmullar till samma plats:)

0

Flugsvampen Gulbrämad

"JAS" Helsingborg

26 aug 2011 kl. 15:25

Tack för svaren!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone