0 405 visningar

7 svar

gifthätting

Gunwor

23 sep 2003 kl. 17:31

Blev rädd när jag såg gifthätting bland farliga giftsvampar. Har nog aldrig stött på den i verkligheten. Däremot plockar jag ofta och gärna nejlikbroskskivling och jag tycker de ser väldigt lika ut. Som tur är har de helt olika växtplatser men borde det inte varnas för förväxling?

0

Josefina

23 sep 2003 kl. 22:15

Självklart bör det varnas för förväxlingsrisker. Men om man ska plocka svamp måste det ligga på ens egna ansvar att kolla upp svampen man plockar. Är man det minsta osäker ska man inte plocka/äta svampen. Nu finns det ju som tur är ganska bra kännetecken för gifthätting: brun ring, brun kant på hatten, kanelbruna täta skivor, ofta en vitstrimmig hinna på foten som iofs kan försvinna vid tumning och vitt ludd längst ner på foten av mycel. Växer ju helst på trä. Nejlikbroskskivlingen saknar ring, har ljusa glesa skivor, hatten har tydlig puckel och så luktar den ju nejlikor. Gifthätting kan växa i gräsmattor om det ligger ved dolt i den, men tittar man ordenligt vad det är man plockar så ska det inte ske någon förväxling! Läs gärna mer i Nya svampboken av P. Holmberg och H. Marklund

0

Maria

28 sep 2003 kl. 08:26

Jo och de flesta svampböcker jag läst varnar också för förväxling med gifthätting. Jag har plockat svamp i många år men delikatessen nejlikbroskskivling vågar jag mig inte på. Då bör man ha experten med sig ut i skogen och se den med egna ögon först så att man säkert vet vad man ger sig på!

0

Gunilla Haglöf

30 sep 2003 kl. 14:49

Förut plockade jag alltid Föränderlig slöjskivling och åt. Men det har jag slutat med, jag vill inte chansa. Även om lukten är speciell så vill jag känna mig 110% säker.

0

Irene

3 okt 2003 kl. 08:42

Vad är “Föränderlig slöjskivling” för något?

0

Josefina Sköld

9 okt 2003 kl. 18:04

Tror hon menar Föränderlig tofsskivling som är den svamp som lättast förväxlas med gifthättingen. Titta under databasen här på sidan så får du se den!

0

Annika Eriksson

12 okt 2003 kl. 20:59

Maria - ska du hitta nejlikbroskskivling så leta på gräsmattan, inte i skogen. Men helt rätt - en expert, en utbildad sådan, ska visa dig skillnaden på artkaraktärerna

0

X

14 okt 2003 kl. 18:23

Jag tycker att både föränderlig tofsskivling och rökslöjskivlingen är rätt lätt att förväxla med gifthättingen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone