Blev rädd när jag såg gifthätting bland farliga giftsvampar. Har nog aldrig stött på den i verkligheten. Däremot plockar jag ofta och gärna nejlikbroskskivling och jag tycker de ser väldigt lika ut. Som tur är har de helt olika växtplatser men borde det inte varnas för förväxling?
Självklart bör det varnas för förväxlingsrisker. Men om man ska plocka svamp måste det ligga på ens egna ansvar att kolla upp svampen man plockar. Är man det minsta osäker ska man inte plocka/äta svampen. Nu finns det ju som tur är ganska bra kännetecken för gifthätting: brun ring, brun kant på hatten, kanelbruna täta skivor, ofta en vitstrimmig hinna på foten som iofs kan försvinna vid tumning och vitt ludd längst ner på foten av mycel. Växer ju helst på trä. Nejlikbroskskivlingen saknar ring, har ljusa glesa skivor, hatten har tydlig puckel och så luktar den ju nejlikor. Gifthätting kan växa i gräsmattor om det ligger ved dolt i den, men tittar man ordenligt vad det är man plockar så ska det inte ske någon förväxling! Läs gärna mer i Nya svampboken av P. Holmberg och H. Marklund
Jo och de flesta svampböcker jag läst varnar också för förväxling med gifthätting. Jag har plockat svamp i många år men delikatessen nejlikbroskskivling vågar jag mig inte på. Då bör man ha experten med sig ut i skogen och se den med egna ögon först så att man säkert vet vad man ger sig på!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.