Har läst här i ett tidigare inlägg om Blåsopp,men hittar inget i databasen,finns det en sådan?Plockade en sopp som jag trodde var Sandsopp,men det blånade till bläckfärg när jag skivade den till torkning,men gör inte sandsoppen det också?Blir nu lite osäker,har skivat den ihop med Karl Johan till torkning,blir jag tvungen att slänga allt?Kom på detta när allt redan var blandat.
Undrar också om det är Skäggriska på bilden jag skickar med.
Tycker också att det ser ut som Skäggriska :-).. men det kan säkert någon bekräfta.
http://svamp.ifokus.se/discussions/4d7137e4b9cb46222d04f717-blasopp-ovanlig-svamp
Kolla på den länken där Tina skriver om Blåsopp
Jag plockade också Sandsopp, men lyckades i ivern få med mig Blåsopp.
Skillnaden är stor när man väl har den i handen.
Men om jag förstått saken rätt är även Blåsoppen ätlig, om än sällsynt, så inget att oroa sig för, som jag ser det.
Dessutom undrar jag om Blåsoppen har samma färg som Sandsoppen när den är torkad?
Det borde vara en utmärkande skillnad?
Tack Kerstin,om du bor i Lindome så bor jag i närheten av dig,o växer blåsoppen där,kan den ju göra det här oxå,men som jag förstår det så är den inte giftig.Om du läser det här,vill du vara snäll o beskriva hur den ser ut,vet även att det ska vara ett inlägg här om Blåsoppen,men hittar det inte.
Den jag plockade hade “prickar” på hatten,var gul i köttet,o liten smal fot.
Så som jag uppfattar det verkar det vara en Sandsopp Du beskriver.
Blåsoppen läckde - rann - havsblått bläck när jag skar i den.
Sandsoppen förändrar färgen, sakta och värdigt, från ljusgul till svartblått.
Inga prickar på Blåsoppen, men ganska lik i färgen, om än ljusare.
Köttet ej gult.
Bifogar bild.
Hoppas det är till nytta.
Så som jag uppfattar det verkar det vara en Sandsopp Du beskriver.
Blåsoppen läckde - rann - havsblått bläck när jag skar i den.
Sandsoppen förändrar färgen, sakta och värdigt, från ljusgul till svartblått.
Inga prickar på Blåsoppen, men ganska lik i färgen, om än ljusare.
Köttet ej gult.
Skulle gärna ha bif. bild men det tycks omöjligt, trots att jag följt alla anvisningar.
Inga-Lill, glömde säga att Blåsoppen jag plockade hittades i Svenljunga-trakten, inte i Lindome med omnejd.
(Dessutom stavas läckte så här och inte läckde…om man skall vara petnoga….vilket jag tyvärr är…och som ständigt ger mig en massa extra arbete med allt) -:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.