0 2874 visningar

14 svar

Blåsopp?

Inga-Lill

27 aug 2011 kl. 16:55

Har läst här i ett tidigare inlägg om Blåsopp,men hittar inget i databasen,finns det en sådan?Plockade en sopp som jag trodde var Sandsopp,men det blånade till bläckfärg när jag skivade den till torkning,men gör inte sandsoppen det också?Blir nu lite osäker,har skivat den ihop med Karl Johan till torkning,blir jag tvungen att slänga allt?Kom på detta när allt redan var blandat.
Undrar också om det är Skäggriska på bilden jag skickar med.

0

Lena Strömstad

27 aug 2011 kl. 17:03

Svampen på bilden är ingen sopp.

0

Inga-lill

27 aug 2011 kl. 17:05

Det vet jag,tog tyvärr ingen bild av soppen,kom på det när allt var torkat,undrar bara om det finns något som heter Blåsopp.
Svampen på bilden är en Skäggriska om jag har rätt.

0

Lena Strömstad

27 aug 2011 kl. 17:09

Tycker också att det ser ut som Skäggriska :-).. men det kan säkert någon bekräfta.

http://svamp.ifokus.se/discussions/4d7137e4b9cb46222d04f717-blasopp-ovanlig-svamp
Kolla på den länken där Tina skriver om Blåsopp

0

Inga-Lill

27 aug 2011 kl. 17:15

Tack Lena,den svampen jag har plockat som sandsopp,var gul i köttet,o hade inte så tjock fot,hoppas det var en sandsopp,nästa gång ska jag vara mer försiktig o fotografera först.

0

Maria

27 aug 2011 kl. 18:20

Jag plockar mycket sandsopp och vissa exemplar blånar, andra gör det inte. Tycker att hattens färg och prickiga utseende och rörens och fotens färg är bästa sättet att identifiera den på.

0

Kerstin, Lindome

27 aug 2011 kl. 18:30

Jag plockade också Sandsopp, men lyckades i ivern få med mig Blåsopp.
Skillnaden är stor när man väl har den i handen.
Men om jag förstått saken rätt är även Blåsoppen ätlig, om än sällsynt, så inget att oroa sig för, som jag ser det.
Dessutom undrar jag om Blåsoppen har samma färg som Sandsoppen när den är torkad?
Det borde vara en utmärkande skillnad?

0

Inga-Lill

28 aug 2011 kl. 20:09

Tack Kerstin,om du bor i Lindome så bor jag i närheten av dig,o växer blåsoppen där,kan den ju göra det här oxå,men som jag förstår det så är den inte giftig.Om du läser det här,vill du vara snäll o beskriva hur den ser ut,vet även att det ska vara ett inlägg här om Blåsoppen,men hittar det inte.
Den jag plockade hade “prickar” på hatten,var gul i köttet,o liten smal fot.

0

Birgitta D

28 aug 2011 kl. 20:14

Blåsoppen har orsakat förgiftningar i frankrike. Det går inte att ta fel på blåsopp och sandsopp. Porlagret är helt annorlunda och blåsoppen blir riktigt, riktigt blå vid tummning och genomskärning.

0

Kerstin, Lindome

28 aug 2011 kl. 20:43

Så som jag uppfattar det verkar det vara en Sandsopp Du beskriver.

Blåsoppen läckde - rann - havsblått bläck när jag skar i den.
Sandsoppen förändrar färgen, sakta och värdigt,  från ljusgul till svartblått.

Inga prickar på Blåsoppen, men ganska lik i färgen, om än ljusare.
Köttet ej gult.

Bifogar bild.
Hoppas det är till nytta.

0

Kerstin, Lindome

28 aug 2011 kl. 20:50

Så som jag uppfattar det verkar det vara en Sandsopp Du beskriver.

Blåsoppen läckde - rann - havsblått bläck när jag skar i den.
Sandsoppen förändrar färgen, sakta och värdigt,  från ljusgul till svartblått.

Inga prickar på Blåsoppen, men ganska lik i färgen, om än ljusare.
Köttet ej gult.

Skulle gärna ha bif. bild men det tycks omöjligt, trots att jag följt alla anvisningar.

0

buffy

28 aug 2011 kl. 20:53

Här är två bilder på blåsoppar som jag hittade 2009 i NV Skåne. Det året hittade jag även en sådan hemma i Jordbodalen i Helsingborg (en park).

Vi åt aldrig dem för de verkade så ovanliga att vi inte tog hem dem från skogen.

blåsopp 2009

0

Inga-Lill

28 aug 2011 kl. 20:56

Tack för svaren.Det läckte inget,blev sakta blåare o blåare,inte vitt kött,gult,så jag är säker på att det är en sandsopp jag plockat o torkat.Ska vara mer uppmärksam nästa gång.Synd att det inte gick att få med bilden.

0

Inga-Lill

28 aug 2011 kl. 20:59

Tack för bilderna buffy.Den svampen har jag inte sett i “mina” skogar här.Var kul att få se hur den ser ut.

0

Kerstin, Lindome

29 aug 2011 kl. 08:51

Inga-Lill, glömde säga att Blåsoppen jag plockade hittades i Svenljunga-trakten, inte i Lindome med omnejd.
(Dessutom stavas läckte så här och inte läckde…om man skall vara petnoga….vilket jag tyvärr är…och som ständigt ger mig en massa extra arbete med allt) -:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone