Har nu plockat mycket KJ och trots att jag gett bort mycket har jag en del kvar.
Frysen är full så jag funderar på att torka. Men hur? Har läst att det inte blir bra i ugnen. Luftvärmepumpen är ännu inte på (annars perfekt att torka svamp under).
Kan jag lägga tidningar på torkställningen, skiva svampen och hoppas på det bästa?
Risken är om du torkar på tidningar är att det fastnar på tidningen.
Har du inget myggfönster?Eller annat nät,tunn gardin,nu sätter jag igång din fantasi!
En kompis till mig torkade på ett myggfönster i köket och så satte hon på ungnen lite grann och öppnade luckan.
Hon bodde i en vanlig lägenhet i ett hyreshus,köket var ganska litet så det funkade perfekt!
Ett värme element som blåser luft eller en ebensprecher och ett myggnät.
Har du en bordsfläkt? Det kan räcka att rikta en fläkt mot svamparna på torkställningen för att få omsättning på fukten och få dem att torka. Inte lika effektivt som med en värmekälla och de blir inte torrare än vad luftfuktigheten medger, men det är bättre än inget alls.
Det finns billiga värmefläktar med termostat (kan även köras som kalluftsfläkt) att få tag i för omkring en hundring.. Typ den här från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Varmeflakt1/
Det kan vara värt att satsa på något liknande.
Skär tunnast möjligt så torkar de snabbare, hårda svampar kan man skära med osthyvel men jag kör med mandolinen. Har du bara någon form av luftcirkulation runt svampen så brukar det gå bra. Fast nu är det så fuktigt så fläkten knappt hjälper.Funderar på att köra ur resterande fukt i varmluftsugnen på lägsta temp, då mina Kallar inte torkat på ett dygn som de brukar.
Jag brukar trä upp svampskivorna på tunn ståltråd och låta dem hänga fritt i några dagar från t.ex. ljuskronan över matsalsbordet eller som en “tvättlina” mellan två “bockar”... Jobbigt om man har stora volymer men de torkar om än långsamt i sån här fuktig luft. Hoppas det löser sig för er, det är inte kul när man åker på såna problem på grund av vädret!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.