0 1123 visningar

13 svar

Torka KJ Hjälp!

sollan

27 aug 2011 kl. 20:25

Har nu plockat mycket KJ och trots att jag gett bort mycket har jag en del kvar.
Frysen är full så jag funderar på att torka. Men hur? Har läst att det inte blir bra i ugnen. Luftvärmepumpen är ännu inte på (annars perfekt att torka svamp under).
Kan jag lägga tidningar på torkställningen, skiva svampen och hoppas på det bästa?

0

Elisabeth Jansson

27 aug 2011 kl. 20:33

Risken är om du torkar på tidningar är att det fastnar på tidningen.
Har du inget myggfönster?Eller annat nät,tunn gardin,nu sätter jag igång din fantasi!
En kompis till mig torkade på ett myggfönster i köket och så satte hon på ungnen lite grann och öppnade luckan.
Hon bodde i en vanlig lägenhet i ett hyreshus,köket var ganska litet så det funkade perfekt!

Ett värme element som blåser luft eller en ebensprecher och ett myggnät.

0

sollan

27 aug 2011 kl. 20:35

Tack, använder myggfönstren och en tunn gardin på torkställningen.
Finns det risk att svampen förstörs? Det kommer ju att ta längre tid utan extra värme…

0

Nirak

27 aug 2011 kl. 21:20

Har du en bordsfläkt? Det kan räcka att rikta en fläkt mot svamparna på torkställningen för att få omsättning på fukten och få dem att torka. Inte lika effektivt som med en värmekälla och de blir inte torrare än vad luftfuktigheten medger, men det är bättre än inget alls.

0

sollan

27 aug 2011 kl. 22:34

Nej, jag har ingen bordsfläkt eller något annat…

0

Pär

28 aug 2011 kl. 08:17

Själv bor jag i lägenhet men de senaste 2 dagarna har det varit så galet fuktigt att jag nu får köra en del i ugnen med lucka öppen får se hur det funkar för jag har fått slänga en hel del som vägrat torka(skivade 3-4mm tjockt) pga fukten.

0

Irene A

28 aug 2011 kl. 08:59

Det finns billiga värmefläktar med termostat (kan även köras som kalluftsfläkt) att få tag i för omkring en hundring.. Typ den här från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Varmeflakt1/

Det kan vara värt att satsa på något liknande.

0

Boman

28 aug 2011 kl. 09:54

Skär tunnast möjligt så torkar de snabbare, hårda svampar kan man skära med osthyvel men jag kör med mandolinen. Har du bara någon form av luftcirkulation runt svampen så brukar det gå bra. Fast nu är det så fuktigt så fläkten knappt hjälper.Funderar på att köra ur resterande fukt i varmluftsugnen på lägsta temp, då mina Kallar inte torkat på ett dygn som de brukar.

0

Lilla My

28 aug 2011 kl. 11:23

Jag brukar trä upp svampskivorna på tunn ståltråd och låta dem hänga fritt i några dagar från t.ex. ljuskronan över matsalsbordet eller som en “tvättlina” mellan två “bockar”... Jobbigt om man har stora volymer men de torkar om än långsamt i sån här fuktig luft. Hoppas det löser sig för er, det är inte kul när man åker på såna problem på grund av vädret!

0

Linus Ängelholm

28 aug 2011 kl. 18:23

netto hade en billig frukt o svamptork för ändast 199kr fungerar perfekt!

0

ingalill

28 aug 2011 kl. 19:33

Hej!
Köp Evermat hushållstork! Den bästa på marknaden det är bara att fylla torkollarna,reglera värmen med termostat och torktiden med tiduret och resten sköter maskinen.
Har använt min i ca 5 år fungerar mycket bra!

0

sollan

28 aug 2011 kl. 19:40

Tack för alla tips!

0

Boman

28 aug 2011 kl. 19:53

ps. torkade ur resterande fukt på lägsta värme i varmluftsugnen. Funkade fin fint!

0

Lars Jeppsson

29 aug 2011 kl. 11:16

Hej

Gör som jag köp en svamp och frukt tork, hade turen för några veckor sedan att hitta ett erbjudande på Netto 199:- med 5 rollor tror jag det kallas, har torkat en hel del Kantareller med fullgott resultat, mums att ha som krydda i såser etc.

Mvh
Lars

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone