0 6874 visningar

27 svar

Kantareller i Skåne 2011

Lars Jeppsson

28 aug 2011 kl. 04:36

Hej, till alla som tvivlar på mina rikliga fynd bifogar jag en bild på hur det ser ut i min skog helg efter helg detta år.

Kantarellskog

0

lisa stockholm

28 aug 2011 kl. 06:24

how i envy you! grattis! i would love to live next to this forest!

0

Svampa-Peter

28 aug 2011 kl. 06:24

Är det någon som tvivlat? Inget extraordinärt med att hitta stora mängder kantareller i år.
Är själv normalt sett ingen kung i svampskogen men har hittat över 100 liter :)

0

Lars Jeppsson

28 aug 2011 kl. 08:32

Hej Svampa-Peter, jo många många i Sydvästa Skåne har tvivlat, min mailbox exploderar snart om all som frågar var jag hittar, men det finns kanske en förklaring för i Malmö/Lund området finns ju inte direkt några svampskogar, och många har tyvärr inte bil som frågar, och att åka buss till svampställen kan ju te sig svårt :-)

0

Peter8689

28 aug 2011 kl. 11:05

Hej Lars!

Kan du möjligen dela med dig av GPS-positionen för det här fyndet? ;-)

0

Lars Jeppsson

28 aug 2011 kl. 11:53

Till Peter8689, hur mycket betalar du ?

0

Svampa-Peter

28 aug 2011 kl. 12:36

På följande koordinater brukar jag göra rikliga fynd: Latitud: 59,3085   Longitud: 18,1654

0

Gamlazonen

28 aug 2011 kl. 12:57

Under min senaste runda nära Gullarängen i Huddinge 26/8 kom jag till en skogsglänta liknande den på din bild,men med ännu fler gulisar, som tyvärr visade sig vara narrkantareller allihopa, Skåne är bäst!

0

Lars Jeppsson

28 aug 2011 kl. 13:32

Men de kostar, och vad jag kan se är det flytande föda!!!

0

Lars Jeppsson

28 aug 2011 kl. 13:40

och nu förstår jag varför du kallar dig “Svampa-Peter” så vänligen lämna detta forum!!!

0

Linus Ängelholm

28 aug 2011 kl. 16:36

så ser de ut där jag hittar mina oxå! NV skåne

0

Ulla Persson,Skåne

28 aug 2011 kl. 20:56

Det skulle vara intressant att veta hur mycket du har plockat i år.

0

buffy

28 aug 2011 kl. 21:03

Vi har väl förstått att det finns mkt kantareller även här i Skåne i år, men roligt att se din bild, för så där ser det inte ut i de skogar där vi går.

Tråkigt nog. Men vi strävar envist vidare genom snåren, skam den som ger sig =)

0

Lars Jeppsson

29 aug 2011 kl. 01:05

Hej Ulla det har blivit cirka 130 liter allt plockat mellan 22/7-18/8, är tyvärr ute på en 14 dgr tjänsteresa, men då får svampen en chans att växa till sig, så till nästa helg skall det bli spännande.

0

Mathias

29 aug 2011 kl. 20:51

Hej Lars!
Jag får erkänna att jag tillhört dom som tvivlat på dig!
Har varit ute en hel del i skogarna ovanför höör, hittar mycke svamp men inte så som du skriver. Men bilden är helt SJUK!!!:) Bara o gratulera!

0

Lars Jeppsson

30 aug 2011 kl. 12:13

Hej Mathias, tack för “gratten” jo som jag skrivit innan har jag plockat cirka 130 liter sedan den 22/7, och nu har jag varit på tjänsteresa I asien sedan den 21.sta Aug så gissa om det växt till sig.
Jo jag har verkligen hittat en guldgruva som jag inte trodde fanns och detta i en ung granskog som jag egentligen bara skulle passera för att gå till en lövträd dunge jag fått syn på, detta är för 3 år sedan, men den har inte givit så mycket de andra åren som i år, vädret har ju varit helt perfekt för svamp denna sommar, i fjol blev det enbart 70 liter, undrar var det slutar i år.

0

Mathias

31 aug 2011 kl. 20:26

Sjukt!!:) såg på bilden att det va granskog så igår leta jag som en galning i granskogarna!;) hitta en liten skog, också en “ung” skog, där det fanns riktigt mycke svamp, tyvärr va många av dom för gamla. Blir inte riktigt klok på vad som är rätt förutsättningar för kantareller. När man tror sig börja förstå så hittar man svamp på ett ställe som är precis tvärtom.
Fyllde svampväskan igår också så ska inte klaga men hade varit skönt o inte behöva köra runt så mycke, bara parkera på ett ställe o plocka svamp tills väskan va full!;) Är ledig imorgon igen så får nog ut o leta vidare!!;)

0

Darek

2 sep 2011 kl. 22:23

Jag har faktiskt också varit tveksam till Lars fynd då jag själv frågat han var han hittat och försökt söka på dessa platser men aldrig hittat en enda, har varit ute denna sommar ca 5 gånger, har en bit att köra till “bra skog” då jag bor i helsingborg men nu har jag faktiskt gett upp när det gäller att hitta svamp i skåne, hittar aldrig någonting, en liten fråga, hinner man ens äta upp svampen när man plockar 120 liter? Jag hade varit överlycklig ifall jag hade hittat 5 liter hehe :)

0

Lars Jeppsson

3 sep 2011 kl. 14:16

Hej Darek, Varför skulle jag ljuga, jag är en inbiten kantarell plockare, jag har idag varit på mitt favorit ställe igen var 14 dgr sedan sist, idag blev det 15 liter, och om du undrar vad man gör av så mycket svamp, dels så har jag förvällt en hel del vilket ger cirka 7 Kg i fryst form, förpackade i 100 gr påsar, jag använder en del själva, men jag tar med mig ett par påsar när vi är bjudna på fest till värdinan, alltid lika uppskattat,sen så torkar jag en hel del dessa använder jag som smaksättare i såser etc.
Utöver detta så säljer jag en hel del privat, har sålt cirka 10 Kg för 120:-/kilo, en ganska bra extra inkomst.

mvh
Lars

0

Lars Jeppsson

3 sep 2011 kl. 19:44

Hej tillbaka på mitt favoritställe efter 2 veckors tjänsteresa i Kina och Malaysia, trodde faktiskt att det skulle vara mer i skogen efter så lång tid, men verkar som det avtagit i tillväxten, men fick i alla fall 15 liter med mig hem idag.

0

Darek

4 sep 2011 kl. 12:01

Hej igen! Lars du får inte missförstå mig, jag tvivlar inte på dig som person men även du själv vet att det finns skojare på olika sajter och forum och speciellt om man sticker ut och hittar väldigt mycket svamp och andra inte hittar någon svamp alls, men det är ju inte ditt fel och min besvikenhet ligger inte på dig, sedan beror det väl lite på också att du hittar svampen i skåne som annars verkar vara en ren omöjlighet att hitta någon annan svamp än flugsvamp i, då blir man lite smått överraskad att du hittar svampen i så stora mängder, så det var inte alls negativt menat :)

Mvh //Darek

0

Lars Jeppsson

4 sep 2011 kl. 14:33

Hej Darek, tack för ditt meddelande det värmde. Kan berätta att jag har 6-7 ställen runt Veberöd där jag bor som ger kantareller, men inget är som mitt favorit ställe där mitt i skåne.
Ibland när jag är ute träffar jag andra svamp letare som säger sig inte kunna hitta några, då hjälper jag till att visa var de finns, det gäller att ställa in sina ögon på kantarell, det duger inte att bara gå och gå, man måste ibland ställa sig stilla och verkligen syna av omgivningen.
Jag kan faktiskt också berätta att jag plockar kantareller Julafton, har det bara varit milt väder och inga frostgrader, kan man hitta kantarell under löven, så jag har faktiskt haft nyplockade och smör stekta kantareller på julbordet.
Idag var jag ute på promenad med en vän på Idalavägen I Veberöd, och se i ett par trädgårdar lyste det gul kantarell, men de var innanför staketet till villor så de fick stå kvar.

Mvh
Lars

0

sanna

8 sep 2011 kl. 21:26

Det är ju nacka-området (systembolaget där)!!

0

Loppelisa

9 sep 2011 kl. 13:32

Jag har ett liknande ställe,också i Skåne.Ett litet område i granskog.Där skördar jag enorma mängder varje år,ibland mer ibland mindre,men alltid mycket god skörd.pvägen dit finns det inga kantareller,bara på detta ställe

0

Kristina W

9 sep 2011 kl. 14:32

ååååå va många de är! man vill nästan flytta till Skåne! hehehe
/Kristina E-tuna

0

Lars Jeppsson

11 sep 2011 kl. 15:18

Förra Lördagen plockade jag 15 liter Kantarell, och idag nyss hemkommen med 12 liter, är nu uppe i egen plockning i år 108 liter, kollade motsvarande tidsperiod ifjol då var jag bara uppe i 15 liter.

0

Bea

18 sep 2015 kl. 07:28

Hej Lars, undrar hur mycket kantareller det har blivit för dig i år?
Är ensamstående nyinflyttat till Skåne. Känner ingen kotte här. Det hade varit kul om du kunde dela med dig på kantarell platser i Skåne ;) själv har jag gett mig iväg en helg till Örkelljunga och där vi 7 kantareller. Känner att det är svårt att motivera min 8 årig att följa med. Vi gick säker 2 mil med tyvärr hittade vi kantareller som knappt räckte till en macka.
Med vänlig hälsning, Bea

0

Petrah

19 sep 2015 kl. 08:28

Väldigt avundsjuk på dig Lars. Var i veberöd och försökte men blev inte många kantareller. Hittat en skog i hallaröd men den är vi många som slåss om:). Däremot har jag ett eget Karl-Johan ställe som jag kan gå till

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone