Ach…skillnad mellan B.satanas och B.legaliae är att satanas har röd nät på röd bakgrund och B.legaliae har röd nät på gul bakgrund.Känner båda arter som är inte ovanliga i Italien.
Ni ska inte skapa förvirrning om ni är inte säkra.Min fynd år B.satanas. Eksikata finns.Det var just därför jag försvann från svampguide, alla vet bättre, då behövdes inte lilla jag.
Falsk djävulsopp brukar vara lite mer rosa, du kan ju gå in på Artportalen och jämföra med Hans bild. Där finns också exakta koordinater för den. Var fann du dina? Hur luktade dina exemplar? Även om det skulle vara falsk djävulsopp är det ju ett spektakulärt fynd. För mig känns det lite osannolikt att Bernadotte skulle fått med sig djävulsoppsporer från Öland ;-)
Borde inte FRANCO veta vad han pratar om? Det vore inte så bra om en stjärna lade ut sådan här info utan att vara säker på sin sak, vilket jag hoppas och tror att det inte förekommer.
Att en lokal är flitigt besökt av mykologer är väl inte någon garanti för att man kan hitta en art som ingen tidigare har hittat. Själv hittade jag Ascocoryne solitaria på Kopparhatten Söderåsen Skåne Sweden 2009-11-10, en lokal som är flitigt besökt av mykologer och andra svampnördar och inventerad ordentligt vid flera tillfälle.
Formen av svamperna är vällit typiskt för B. satanas och också hattfärgen. B. legaliae for ganska snabb en röd hatt, ofta med brun lite filtartad mitt. Rosa hattkant på B. satanas kan också förekomma, men är inte vanligt. Också blånar B. satanas svagare och har lite ljusare kött, och lukten är ju också annorlunda (äckligt hos B. satanas). Själv har jag också hittat exemplar av B. legaliae som hadde röd nät på röd fot, så det kan ibland också förekomma…
B. rhodoxanthus (blånar bara i hatten) och B. rhodopurpureus (får blåa fläckar på hatten vid tummning) kan också vara ganska lika B. satanas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.