0 605 visningar

25 svar

Boletus satanas

Franco Matli

28 aug 2011 kl. 16:15

Djävulssopp funnen i Drottningsholm Parken frdag den 2011 08 26, under ek.

Djävulssopp

0

Gula

28 aug 2011 kl. 17:00

Grattis Franco! Fint fynd!

0

Lilla My

28 aug 2011 kl. 17:03

Stiligt, grattis!

0

Irene A

28 aug 2011 kl. 17:11

Vad kul! Första fyndet på fastlandet? Är det någon som har tagit med sig sporer från Gotland eller Öland dit..?

0

Mats

28 aug 2011 kl. 17:12

Härligt att se att Franco är tillbaka på Svampguiden!

0

Tina Nordberg

28 aug 2011 kl. 17:29

Grattis det var kul.

0

Gula

28 aug 2011 kl. 17:34

Vad kul! Första fyndet på fastlandet? Är det någon som har tagit med sig sporer från Gotland eller Öland dit..?

/Irene A

Kanske herrskapet Bernadotte? ;-)

0

Boletus legalie..

Hans v E

28 aug 2011 kl. 18:08

..falsk djävulssopp menar Du väl!
Den kommer i Drottningholsparken varma somrar, så även i år tydligen.

0

Förlåt,

Hans v E

28 aug 2011 kl. 18:12

legaliae ska de vara och Drottningholmsparken.

0

Förlåt,

Förvirrad

28 aug 2011 kl. 18:15

Skulle Franco gå ut så hårt, och med vetenskapligt namn, om det inte var “äkta” djävulssopp han hittat??

0

Förlåt,

Förvirrad

28 aug 2011 kl. 18:15

Skulle Franco gå ut så hårt, och med vetenskapligt namn, om det inte var “äkta” djävulssopp han hittat??

0

Draken

28 aug 2011 kl. 18:20

Vilken snygging och
VÄLKOMMEN tillbaka

0

Sofia, Skåne

28 aug 2011 kl. 18:30

Finns det falsk satanssopp? Går det att äta den då?

Välkommen hit igen, Franco! Hoppas du stannar här ett tag :)

0

Sofia, Skåne

28 aug 2011 kl. 18:32

Jag menar djävulssopp. Förlåt ;)

0

Boletus legaliae..

Irene A

28 aug 2011 kl. 18:40

är nog troligt ja, den drar lite i rosa på hatten (enligt beskrivningarna kan djävulssoppen iofs också göra det ibland..).

0

Boletus legaliae..

Franco Matli

28 aug 2011 kl. 19:39

Ach…skillnad mellan B.satanas och B.legaliae är att satanas har röd nät på röd bakgrund och B.legaliae har röd nät på gul bakgrund.Känner båda arter som är inte ovanliga i Italien.
Ni ska inte skapa förvirrning om ni är inte säkra.Min fynd år B.satanas. Eksikata finns.Det var just därför jag försvann från svampguide, alla vet bättre, då behövdes inte lilla jag.

0

Mattias Andersson

28 aug 2011 kl. 20:56

Falsk djävulsopp brukar vara lite mer rosa, du kan ju gå in på Artportalen och jämföra med Hans bild. Där finns också exakta koordinater för den. Var fann du dina? Hur luktade dina exemplar? Även om det skulle vara falsk djävulsopp är det ju ett spektakulärt fynd. För mig känns det lite osannolikt att Bernadotte skulle fått med sig djävulsoppsporer från Öland ;-)

0

Förvirrad

28 aug 2011 kl. 21:01

Är nog rätt att möta detta fynd med sund skepsis. Trots allt verkar det ju som att detta skulle handla om det första kända fyndet på fastlandet. Dessutom är ju fyndet gjort på en känd lokal som regelbundet besöks av andra duktiga mykologer.

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2011 kl. 21:48

Borde inte FRANCO veta vad han pratar om? Det vore inte så bra om en stjärna lade ut sådan här info utan att vara säker på sin sak, vilket jag hoppas och tror att det inte förekommer.
Att en lokal är flitigt besökt av mykologer är väl inte någon garanti för att man kan hitta en art som ingen tidigare har hittat. Själv hittade jag Ascocoryne solitaria på Kopparhatten Söderåsen Skåne Sweden 2009-11-10, en lokal som är flitigt besökt av mykologer och andra svampnördar och inventerad ordentligt vid flera tillfälle.

0

Mattias Andersson

28 aug 2011 kl. 21:54

Nej, svamp är inte lätt särskilt inte utifrån en bild. De flesta stjärnor här (mig inkluderad) har haft fel någon gång. Jag har sett båda diskuterade arterna i verkligheten och jag är ändå inte tvärsäker.

0

Jonas

28 aug 2011 kl. 22:23

Hej

Det är tydligt B. satanas och INTE B. legaliae/rubrosanguineus. Jag har sett båda arter flera gånger i schweiz, där B. satanas lokalt kan vara ganska allmän i gamla bokskogar.

Hälsningar

0

klas jaederfeldt

28 aug 2011 kl. 23:23

tycker nog att de liknar mina bilder på falsk djävulssopp från drottningholmsparken, tyvärr Franco är dina bilder av så dålig kavalitet att man inte kan se hur det är med ådernätet, åk tillbaka med riktig kamera å plåta igen

0

Jonas

29 aug 2011 kl. 00:09

Formen av svamperna är vällit typiskt för B. satanas och också hattfärgen. B. legaliae for ganska snabb en röd hatt, ofta med brun lite filtartad mitt. Rosa hattkant på B. satanas kan också förekomma, men är inte vanligt. Också blånar B. satanas svagare och har lite ljusare kött, och lukten är ju också annorlunda (äckligt hos B. satanas). Själv har jag också hittat exemplar av B. legaliae som hadde röd nät på röd fot, så det kan ibland också förekomma…
B. rhodoxanthus (blånar bara i hatten) och B. rhodopurpureus (får blåa fläckar på hatten vid tummning) kan också vara ganska lika B. satanas.

0

klas jaederfeldt

29 aug 2011 kl. 14:23

har tittat på mina bilder av falsk djävulssopp ock kommit på att de inte är värst lika Francos

0

Kjellin

29 aug 2011 kl. 20:00

Cholo Franco,

Visst ser det ut som BS, har sett en del i våra kastanjelundar, kan variera i färg.

0

Lilla My

29 aug 2011 kl. 23:05

Häftigt med förstå fastlandsfyndet, i så fall :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone