Har nu äntligen hittat vad jag förmodar är lökbrosking:) Hittade både stora och små och alla luktar vitlök, lukten kändes ännu mer i bilen under hemfärd… Hittades i bokskog och nog måste det väl vara lökbrosking? Finns det ens ngn annan som luktar så starkt av vitlök?
Är det bara hattarna som ska torkas?
Tack på förhand:)
Lökbrosking?
Tack Jan!
Klippte av alla fötter igår och nu är hattarna torkade. Känner folk som älskar smaken av vitlök i maten men inte vill lukta efteråt så lökbroskingen kanske kan vara ett bra alternativ för dom;)
Har sett att så många tidigare varit lyriska över sina fynd så måste självklart testa iaf.
Om de inte faller oss i smaken så har jag kontakt med en restaurang som köper in allt och alla arter som vi kan sälja så det blir inte ngt onödigt arbete;)
Tack Jan!
Klippte av alla fötter igår och nu är hattarna torkade. Känner folk som älskar smaken av vitlök i maten men inte vill lukta efteråt så lökbroskingen kanske kan vara ett bra alternativ för dom;)
Har sett att så många tidigare varit lyriska över sina fynd så måste självklart testa iaf.
Om de inte faller oss i smaken så har jag kontakt med en restaurang som köper in allt och alla arter som vi kan sälja så det blir inte ngt onödigt arbete;)
Tack Hans!
Har försökt hitta vad det är för skillnad på dom mer än storleken. Nu hjälpte du mig en bit på vägen där:)
Såg nu att det även finns Skarp lökbrosking, Marasmius prasiosmus, men inte kommit längre än till namnet på den, kanske inte ens finns i Sverige? Kommer söka vidare under veckan så svaret hittar jag nog själv snart;)
Tack igen:)
Hej Jan!
Jodå, jag visste att det fanns stor och liten, båda luktar lök/vitlök och båda kan användas som krydda. Visste inte exakt utseende på dom och skillnaderna mer än storleken, så ber om ursäkt ifall jag råkade lura dig med texten;)
Blev lite för ivrig vid vitlökslukten och plockade den här gången först för att nu i efterhand kolla upp dom ordentligt.
Efter mkt letande har jag nu hittat info om båda men det är värre med den skarpa. Hittar bilder på den, att den är ovanlig, i artportalen finns 56 rapporter sen -96, men hittar ingen text som beskriver utseende och lukt.
Finns det andra med lök/vitlökslukt som man kan förväxla med?
Är det ngn som har en bra länk på svenska eller engelska när det gäller den skarpa lökbroskingen? Även om stor och liten lökbrosking iaf verkar vara lätt att särskilja vill jag kunna utesluta alla risker för förväxling innan det blir ngn provsmak:)
Tack igen på förhand:)
Här är i grova drag skillnaderna på arterna.
Stor lökbrosking: pruinös svart - svartbrun fot, storväxt. Mild smak.
Lökbrosking: blank röd - rödbrun fot. Smak mild. Småväxt.
Skarp lökbrosking: pruinös gråbrun - rödbrun fot. Hatt tydligt strimmig. Efter en stund skarp smak. Storlek liten - medel.
Tack Jan! Det var bra information och lite mer utförligt skrivet om lökbroskingen än vad jag lyckats hitta hittills:)
Hej Linus! Visst får man sälja svamp som är plockad i skogen. Svenska kantareller t.ex som finns i butiker och på torget är plockade i skogen:) Så länge det handlar om ofarliga och goda matsvampar så får man sälja det. Om jag minns rätt är det bara 1 man inte längre får sälja, stenmurklan pga risken med förgiftning.
Det finns däremot andra svampar som är förbjudet att sälja men då handlar det om sorter som klassas som droger, har för mig att de t.om är olagliga att plocka och inneha. Man får inte heller sälja giftiga svampar till ngn vars syfte är att skada eller döda andra.
De arter som används som färgsvamp vet jag inte om de får säljas, kanske ngn annan som vet?
Själv säljer jag till restaurang men bara goda och ofarliga matsvampar:)
Okej! Det jag tänker på är nog att det varit debatt om att där är någon som vill förbjuda det!
“Torgny Håstad, nyligen pensionerad från domstolen och ordförande i Svenska Turistföreningen (STF) menar att när folk plockar bär och svamp och det inte är för enskilt bruk så har det inte med ”ursprunglig allemansrätt” att göra. Det skulle enkelt kunna ”förbjudas eller avgiftsbeläggas”, sade han enligt Sveriges Radio. I SvD har han skrivit att det kan ordnas med ”ett litet tillägg i brottsbalken”.”
Källa: http://kkuriren.se
Hittade oxå att summan som du får sälja för är 12500 sen måste du skatta!
Om det blir belagt med skatt eller andra avgifter för plockad svamp eller plockade bär så kommer ytterst få att redovisa sin skörd och om det blir någon kontroll, hur det nu skall gå till? Så kommer det väl att innebära att mer av skogens underbara skatter får stå kvar och förgås. När det gäller 12 500:- så är det ju per person så det gäller att samla familjen släkt och vänner så kringgår man detta. Som vanligt är förslagen inte riktigt genomtänkta och den siste idioten är ju eller inte född än. Jag kan förstå frustrationen från en del markägare som tycker att deras marker blir skövlade men då får man väl göra som det är om man vill plocka mossa eller lavar att man får inhämta markägarens tillstånd, vilket inte är så lätt alla gånger. Är det så att markägaren inte vill att man plockar på deras mark eller vill att man skall inhämta tillstånd så får de sätta upp skyltar som upplyser om detta och var man kan få tag på markägaren. Inskränkningar av allemansrätten känns lite krystat men som sagt en viss förståelse kan man ha med de markägare som sköter sin skog och sina marker och får dem invaderade av professionella plockare som är organiserade på ett eller annat sätt. De markägare som gnäller och ojar sig över skövlingen skulle kanske själva organisera plockningen av skogens råvaror och ha detta som en extra inkomst. Men om jag inte är helt fel på det så rör sig inte om någon större skövling, bara ca 20 % av svamp och bär tals tillvara av det som växer i de svenska skogarna! Enligt uppgift (skogsaktuellt http://www.skogsaktuellt.se/?p=31849&pt=108&m=1422) så under ett normalt bärår växer det mer än 500 000 ton vilda bär i de svenska skogarna och vi plockar max 20 000 ton av dessa!! Detta är bara 2.5% av bärtillgången. Tyvärr hittar jag inga uppgifter på matsvampstillgången och hur mycket av detta som skördas. Men så klart har någon på forumet dessa uppgifter, vilka vore intressant att få ta del av. Men jag tror inte att svampen står för 17.5 %. Slutsatsen blir = Sluta gnäll och tafsa inte på allemansrätten!
Jag håller med Torgny Håstad! Kommersiell, organiserad bär- och svampplockning ÄR inte vad allemansrätten en gång syftade till, och är på väg att bli ett hot mot just allemansrätten.
Nedskräpning och annan förstörelse finns redan andra lagrum för, men jag har sett hur det kan se ut i fjällen när det har körts busslaster med plockare till kända kantarellmarker. Värre än efter en 5-dagarsorientering.. ingen rolig syn, inte för markägare, och inte för enskilda plockare heller.
Hur det ska lösas har jag däremot inget bra förslag på, vill givetvis inte se restriktioner och krav på dyra licenser för plockning som man har i många andra länder.
Licenserna blir naturligtvis sanslöst dyra, därför att de också måste finansiera bevakning av efterlevnaden. I USA har det gått så långt att man sätter upp höga stängsel runt skogarna, därför att de inte får in tillräckligt med licenspengar till sina rangers..
Plockning av lavar och mossor ingår för övrigt inte i allemansrätten, så för det krävs alltid tillstånd av markägaren.
Det är en intressant diskussion och har förstått att det på vissa håll är ett stort problem. Förstår att markägare som råkar ut för organiserad bär- och svampplockning inte är glada. Har förstått att de går fram som dammsugare i skogarna och lämnar kvar allehanda skräp där de drar fram.
Här hemma finns inte de problemen. De som plockar svamp och bär i skogarna här är de som bor i närheten och det är bara kantareller som plockas i svampväg. Finns just nu ett överflöd av andra goda matsvampar som ingen annan plockar.
Mitt problem är att jag älskar att gå i skogen och plocka svamp, mår bra både fysiskt och psykiskt av det men det blir alltid att jag plockar för mkt. Vårt eget förråd är snart fyllt, likaså grannens och alla andra släktingars och vänners förråd.
Eftersom jag vill fortsätta gå ut varje helg och kunna plocka det som finns valde jag att ta kontakt med den här restaurangen för att kunna bli av med överflödet. Det handlar inte om några stora mängder så några 12500kr kommer det inte att bli, snarare 2-4000 kr på hela hösten. Det är inte pengarna jag är ute efter utan upplevelsen i skogen.
Om markägarna själva hade vågat testa ngt annat än kantareller hade jag istället gett dom det som blir över men nu är det inte så:)
Blev visst lite försvarande skrivet men vill inte att ni får fel uppfattning om mig. Jag plockar för plockandets skull inte för pengarna:)
Jag tycker heller inte att den organiserade plockning plattsar inom allemansrättens ramar, vad jag menar är att jag tycker att markägarna själva borde ta hand om “problemet” och organisera plockningen. Det handlar om rätt stora pengar och med åren blir avkastningen på bär och svamp lika mycket värd som själva träden i skogen eller till och med mer värd än timmer och massaved och då äntligen kanske vi fick dem (skogsägarna) att inse det riktiga värdet på skog och mark. Det kanske är detta som behövs för att komma till rätta med ALLA problem runt bär och svampplockning i kommersiellt syfte. När det gäller blåbär så finns det en enorm marknad i Kina. Ut och organisera och tjäna pengar i stället för att sitt i stugorna och gnäll, detta är alltså riktat till markägarna inte till er mina kära svampvänner:)
jag har ätit den för ett par år sedan
hittade dem i en park invid planterade barrträd typ granar o tall av lite ovanligare sorter
smakade något åt rostad vitlök-hållet med lite märkliga bismaker men jag blev inte illamående eller dylikt
är nog som med det mesta - i måttliga mängder ätlig - vid övermåtta kan man bli dålig i magen
?!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.