0 413 visningar

5 svar

finluden stensopp eller gallsopp

Lena

5 sep 2006 kl. 22:03

Hittade denna i ett litet park/skogsparti på väg hem från jobbet. Höjd 10 cm, hattbredd 9 cm. Försöker ta reda på vad det är för sort men tycker inte riktigt att jag hittar något motsvarande i mina böcker. Den verkar vara för kraftig för att vara en gallsopp, men ha för mörkt ådernät på foten för att vara en stensopp`? Har inte vågat smaka på den…

0

Michael Krikorev

5 sep 2006 kl. 22:14

Alltid bäst att smaka en liten bit om man är osäker.. Det ser ut att vara finluden stensopp. Ibland kan den få ett ganska mörkt ådernät på foten, speciellt om man tummar mycket på den.

0

Lena

5 sep 2006 kl. 22:17

Tack för blixtsnabbt svar! Smakade (mycket försiktigt…) och den är mild. Är gallsoppen superbitter bara man sätter tungan mot den?

0

Michael Krikorev

5 sep 2006 kl. 22:21

Ja, gallsopp är verkligen bitter. Man bör nog tugga en liten bit för att kolla, vet inte om det räcker med att bara sätta tungan emot, det beror nog lite på vem som smakar. Men som sagt, ditt ex. ser ut att vara finluden stensopp.

0

Ina

5 sep 2006 kl. 22:35

De få gånger jag är tveksam räcker det att sätta tungan emot en brottyta i fot eller hatt… Om jag “knaprar” på en gallsopp tycker jag att det är jättesvårt att bli av med den uschliga smaken.

0

lilla my

6 sep 2006 kl. 08:14

Bra att det där kom upp, jag har själv ratat flera ex som sett ut sådär, mest på grund av det mörka ådernätet och även efter att ha provsmakat. Lenas bilder visar också utmärkt på ett annat problem som fick mig att ifrågasätta mina ex: ser ni hattkanten, där huden spruckit upp litet? Är kanske överdrivet försiktig, men hellre det än att få maten förstörd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone