Det är helt otroliga mängder kantareller i Västerbottens skogarna detta år. Bilden visar bara en liten del av häxringen på detta ställe. Vi plockade 40liter på mindre än 20 m2. Man vet knappt var man ska börja när man hittar såna mängder på ett och samma ställe. :)
Kantareller i Västerbotten
Det blir nog ett år att minnas, ju sämre sommar desto mer svamp, men roligt är det.
Har aldrig haft förmånen att plocka svamp mer än i Skåne och i år räcker det till här också.
Det är ljuvligt att komma ut i skogen och dessutom se gula marker…
Grattis till att ha sådana fina svampställe.
Det är tok mycket svamp överallt. Har plockat mängder av Karljohan, rödbrun stensopp, Rimskivling och citronslemskivling också. Dett finns hur mycket som hellst av allt. Nu börjar dessutom rödgul trumpet och trattisarna också komma på mina plock ställen. Det enda som retar mig är att jag vet att det ska finnas svarttrumpet men jag hittar inte en enda. Nästa vecka är jag tillbaka hemma i Jukkasjärvi och då ska jag vara och plocka lite Goliat och vem vet kanske jag hittar lite talltuvskivling också. Har inte brytt mig om att leta efter dom här fast jag vet att det finns även här. Lämnar dom med varm hand till de fast boende västerbottningarna.
Jag har precis börjat intressera mig för svampplockning..(jag bor utanför Skellefteå) och jag vill så gärna hitta kantareller, trattkantareller eller rödgul trumpetsvamp….har hittat och plockat fina små Karljohan(som smakade ljuvligt!) Jag har fått tips av en kompis i södra sverige att hålla utkik efter fingersvampar…jodå..såna hittade jag..men inga kantareller.. =( stämmer inte sånt när det är så långt norrut? Eller är det jag som inte “ser svampen för alla löv?”
Trist att du inte hittat några kantareller, när det kryllar av dom. Har denna höst hittat dom även på platser jag inte förväntat mig att hitta dom. Mitt bästa tips är gammal granskog med lite inslag av löv. På marken får det gärna växa ljung, har lagt märke till att denna höst så har de bästa platserna haft detta inslag. Följ traktorvägar, stigar och djurstigar och håll ögonen öppna så ska du nog hitta dom. Den som söker han finner! :)
Tack! Det är alltid roligt att hitta stora häxringar. Det här året har varit otroligt, ett vanligt år så är det oftast betydligt mindre mängder på mina plockställen.
Lägger numera till Jukkas bakom mitt namn för att lättare skilja det från andra som har samma namn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.