0 186 visningar

9 svar

Den kaxiga rättikhättan

Daniel Persson

5 sep 2006 kl. 22:55

Jag vill ha en lägenhet med skogsutsikt! tänkte sporen, och så blev det som det blev…

0

Affe

5 sep 2006 kl. 23:32

Ähhh, den bilden skulle kanske behöva en liten förklaring…

0

Daniel Persson

5 sep 2006 kl. 23:42

Tja, förklaringen är bara att svampen valt en lite originell växtplats: i en hög med barr som fastnat i en grenklyka på en gran… Ca 60 cm ovanför marken, skall tilläggas.

0

Annika Eriksson

6 sep 2006 kl. 00:05

Daniel - bäst att hålla min aspsopp under uppsikt så att den inte får för sig att flytta hemifrån, upp i trädet, ihop med din hätta…:-)...

0

Affe

6 sep 2006 kl. 00:07

Troligen försöker den väl att acklimatisera sig till takvåningen i turning torso…

Något udda växtplats kanske….

0

lilla my

6 sep 2006 kl. 08:22

Sött! =)

0

Maria

6 sep 2006 kl. 09:16

Häftig bild som sagt lte söt

0

Lena M

6 sep 2006 kl. 09:38

Det var en fin bild! Undras om det var den jag såg för några dagar sedan, liten rosa skivling.

0

Daniel Persson

6 sep 2006 kl. 14:53

Ja, jag hoppas att jag inte gjort bort mig nu och artbestämt den till rättikhätta, för jag är sannerligen ingen Mycena-expert… Micke K, är du dääär? (Råkar känna till att Micke Krikorev hyser lite extra varma känslor för hättor, nämligen…!)

0

Michael Krikorev

6 sep 2006 kl. 15:36

Hej Daniel!

Vacker och rolig bild. Jag kan inte säga säkert vad det är för hätta utan att se den närmare… men om jag tittar på skiveggen på den stora hättan så tycker jag mig ana att de är mörkfärgade. Om så är fallet skulle jag gissa på purpurhätta (Mycena purpureofusca) som inte är så ovanlig på murken barrved, därav utsiktsplaceringen uppe på grangrenen.. ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone