0 350 visningar

7 svar

Sällsynt sopp?

Fritjof

29 aug 2011 kl. 16:21

Hittade denna sopp idag i granskog med en ek nära.
Det fanns två fruktkroppar .Den största 18cm bred.Lukt mild,smak ganska bitter.
Några förslag?

0

Fritjof

29 aug 2011 kl. 16:24

Tre bilder till..

0

Fritjof

29 aug 2011 kl. 16:30

Bild ett i båda serierna är den stora fruktkroppen(som står kvar)Resten den lilla.

0

Fritjof

29 aug 2011 kl. 22:05

Finns det någon albino-variant av bittersopp?Det skulle det kanske kunna vara?

0

Jonas

29 aug 2011 kl. 22:32

Det borde vara rotsopp, boletus radicans. Den liknar b. calopus men saknar röd på foten. Hatten är ofta uppsprucken, som jag kan också se på dit stora exemlpar. Bra att du nämde ek, annars skulle det verkligen kunna ha varit en bittersopp utan rött…
Jag tror rotsopp är sällsynt i sverige, den växer på kalkrik mark under gamla ek och bok. Kolla efter på artfakta hemsidan.

0

Fritjof

29 aug 2011 kl. 22:49

ack för förslag Jonas!
Jag har tittat på Rotsopp,men får det inte att stämma helt.Fotens form och färg,och så är den aldrig funnen här vad jag vet.Denna växer ca fyra mil öster om Göteborg.
Bittersopp är vanlig i området,och lukt och smak stämmer.Men det är ju en del som saknas där med..

0

Mattias Andersson

30 aug 2011 kl. 07:33

Jag tror på bittersopp i alla fall, lite otypisk utan rött.

0

Fritjof

30 aug 2011 kl. 21:11

Tack Mattias!
Det är nog så.
Är det vanligt med bittersopp utan rött?Blodsopp vet jag att det förekommer,men bittersopp var nytt för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone