Har med största säkerhet hittat några fina kungschampinjoner idag. Är dock livrädd för att at fel. MEN - de luktar ordentligt av mandel eller bittermandel. Gör någon av “flugisarna” det? (Tänkte ta tillvara en hel hög med rodnande flugsvamp men avstod efter att ha läst här om skada på vita blodkropapr mm)
Ingen flugsvamp luktar mandel, men din fråga gör mig lite oroad..
Är det möjligt att vara nästan säker på att man hittat kungschampinjon och samtidigt vara osäker på om det kan vara en flugsvamp?
Då måste du ha missat (eller glömt) en viktig skillnad:
Champinjoner: svart spormassa
Flugsvampar: vit spormassa
En grundläggande teknik när det gäller svampkunskap, är att lära sig ta sporprov på okända svampar. Det är ett bra sätt att börja strukturera svampfloran och få en liten ledning åt rätt håll när man ska artbestämma svamparna.
Bra svar, Irene, men vi amatörer kan kanske inte så mycket om sporer utan behöver mer handfasta råd. Kände mig själv som en kamikaze-pilot när jag åt kungschampinjon första gången… du kan uppenbart väldigt mycket, så du kanske kan ge oss litet mer handledning i hur man blir litet säkrare utan mikroskop? Bättre det än att ta råd från någon man inte vet säkert är kompetent, menar jag, du är ju faktiskt verifierat svampkunnig! ;)
Det som Irene menar är att det är lätt att ta en spormassa prov, det behövs ingen mikroskop.Gör så där, skär av foten och lägg hatten med lamellerna(skivor) ell porer nedåt på 2 ark papper en vit och en mörkfärgad, täck över med t.ex. en sallad skål.Efter ett par timmar kan du se att svampen har släppt en hel del sporer vita ell färgade.Ät aldrig en svamp som du är inte 100% säker på.Det är just så där som många har blivit förgiftade.
Jag ser att Franco hann svara före mig, så jag kan korta ned det jag har skrivit ;-)
Jag brukar ta ett fat eller skärbräda eller vad jag har till hands, och spänner en bit plast (gladpack) över. Sen lägger jag svampen på det. Är sporavtrycket vitt syns det bra mot ett mörkt underlag, annars lägger man plasten på ett vitt underlag och kollar vilken färgnyans det har.
Några exempel: honungsskivling, vitt
champinjoner, mycket mörkt brunt
flugsvampar, vitt
kremlor, olika nyanser från vitt till mörkgult (viktiga kännetecken för att skilja olika arter från varandra)
spindelskivlingar, rostbrunt
etc.
De flesta svampböcker ger tips om detta och anger också sporfärg på arterna eller släktena.
Gör man sporavtrycken på papper, kan de bli rätt snygga tavlor :-)
Här finns också instruktioner om hur man tar ett sporprov:
http://svampguiden.com/sporer.asp
Läs mer om skivlingar:
http://svampguiden.com/skivlingar.asp
Hmmmm…nu har jag skivat champinjonerna och lagt för torkning. För sent att at sporprov alltså. Men väldigt tack för tipset. Aldrig hört om det förut. Jag är dock själv 99% säker på att det är kungschampinjoner. ¨Har kollat varenda bild som finns på Google. Jag erkänner att jag är nybörjare på svampar men försöker lära mig en ny sort varje år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.