0 378 visningar

15 svar

Mitt livs första trattisar!!

Linus ängelholm

29 aug 2011 kl. 21:56

Ingen som ser misstänkt ut va?

trattisar

0

Stisse/Mjölby

29 aug 2011 kl. 22:36

Nej! Grattis!

0

Kristina W

29 aug 2011 kl. 22:55

nej, alla är trattisar! jag hittar dock inte dem än:)
MVH

0

Lilla My

29 aug 2011 kl. 23:02

Grattis!

0

Boman

29 aug 2011 kl. 23:31

Bra jobbat! Nästa gång kan du skära bort rotbiten i skogen så slipper du bära hem en massa jord och boss. Som smutsar ned din svamp.

0

Anne

30 aug 2011 kl. 00:08

Grattis!

0

Katrin

30 aug 2011 kl. 07:31

Grattis.Jag har också hiitat trattisar här i norra skåne

0

h. k-holmen

30 aug 2011 kl. 07:42

Grattis! Nu kommer du se dem överallt! Kul för Dig!

0

Linus Ängelholm

30 aug 2011 kl. 08:55

I vilken sorts miljö brukar ni hitta dom??

0

buffy

30 aug 2011 kl. 08:58

Grattis!

I våra trakter (jag bor i Hbg) växer de i både lövskog och barrskog. Gärna i mossa.

Där det är fuktigt men inte helt sankt brukar de trivas.

0

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 09:06

okej, var brukar du hitta mest? Gran/lövskog? Har ju bara hittat ett litet ställe än så länge, vill veta i vilken sorts skog man bör lägga krutet! =)

0

Camilla

30 aug 2011 kl. 12:29

I granskog gärna längs mossiga traktorspår. Mycet mossa mycket trattisar.

Som någon annan skrev nu kommer du att se dem överallt i MÄNGDER… jag kan utan att överdriva plocka hur mycket som helst i år. Men vad ska man göra med allt?

0

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 15:26

var i Sverige plockar du camilla? Kan kanske skilja sig lite på var i Sverige man bor? Eller de e typ samma överallt?
Var ute en runda idag oxå, hittade inte en ända trattis…:(
Hur lång tid tar det för en tratt att bli stor? Såg en hel del små där jag var igår, när bör jag åka dit igen?
Tack!!

0

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 18:06

ta gärna några bilder på hur det ser ut i skogen där ni hittar dom, miljön runt omkring!

0

Camilla

30 aug 2011 kl. 19:05

Jag bor i Jämjö utanför Karlskrona så vi är på samma bredgrad :-)

Hittar du gammal granskog så börja med att kolla längs skogsvägar där. Hittar du längs vägkanten där så kan du nästan vara säker på att de finns längre in i skogen om det bara är mossigt och solen kommer igenom träden.

Sedan måste man träna ögonen också för det är jättelätt att missa dem.

0

Linus Ä-holm

31 aug 2011 kl. 06:58

Nytt försök idag! Spelar det någon roll vad det är för mossa?
Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone