Den här svampen blir jag inte klok på. Hittade den första gången förra sommaren. Växer i en syrénbuske.
Doft: tämligen svag men påminnande om stolt fjällskivling, särskilt ringen
Vita sporer
Stor
Hattdiameter: 21,5 cm
Höjd: 29 cm
Mellan
Hattdiameter: 13 cm
Höjd: 22 cm
Liten
Hattdiameter: 5,5 cm
Höjd: 18 cm
Någon som kan hjälpa mig :)
Mysko fjällskivling!
Jag har för mig att det var en kvinna som forskade på de här olika arterna och artikeln var i Jordstjärnan Svensk mykologisk tidskrift då slutade jag att äta dem,hittade sådana som var som en stjärna upptill och slät på foten men ingen rodnad.
Macrolepiota permixta har jag för mig är beskriven att den växer med tall.
Någon annan kanske vet vilket nummer det stod om dem?
Karl - kanske är bilderna lite varmare än i verkligheten (rödare) och vi uppfattar inte att svampen rodnar, den har sett likadan ut under ett dygn. Tycker speciellt det unga exemplaret har ett märklig utseende!
Linus - Jo, de har slät fot och skall dessutom rodna vid skrapning vilket denna inte gör!
Elisabeth - vore roligt att veta vilket nummer av Jordstjärnan det var. Skull gärna läsa artikeln:) Inte mycket till tall här inte bara en syrénhäck!
:)
Visst har du rätt Klas den kallas stjärnfjällskivling Micke har med den på bild.
Ewa om du gogglar på latinet Macrolepiota konradii så hittar du bilder på foten också!
Jag har inte hunnit kolla gamla tidningarna jordstj. men ska leta upp artikeln.
Jag minns det väl för efter det så slutade jag äta fjällskivlingar det är ju en förna svamp! Om jag letar bland mina bilder så tror jag att jag har fotat dem också!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.