Nej nu har jag tröttnat på att vänta på mer regn och att det ska hända saker ute i skogarna..!! Jag bor mitt i stan och det har bara blivit några få och tyvärr totalt fruktlösa turer.. Men nu är det ju en 10 dagar sedan det öste ner regn i ett dygn så min enkla fråga är, har det vuxit fram några älsklingar här ute i skogarna runt Stockholm?
Ja - det har exploderat senaste veckan - från att vara tomt till massor av svamp - har aldrig sett så mycket karljohan som i helgen, var ute i trakten runt Länna - men fortfarande dåligt med kantareller.
Trattkantareller och rödgultrumpet finns det bara småttingar av än så länge.
Har också sett många små trattisar, vet dock inte hur lång tid de tar på sig att växa till. Gott om soppar, tyvärr väldigt angripna av larver. Riskorna däremot är fina och ganska många (blodriska+läcker riska) Sedan finns det massor med kremlor. Ont om kantareller, men massor med knopp där också. ( Nackareservatet )
Var ute i skärgårdsmiljö i söndags, mycket klippig terräng där det brukar finnas bra med soppar. En hel del KJ men bara 10% som gick att ta tillvara på p.g.a. larver och snylting. Några få sandsoppar hade tittat upp. Mer kantareller än vanligt i den miljön och många angripna kremlor, även mycket vit flugsvamp i de skuggigare partierna. Kan tänka mig att det varit extremt torrt på klippsluttningara under sommaren men med småskvättandet och den kyligare luften så blir det säkert mycket mer svamp och med bättre kvalité :) Kommande helg eller nästa tror jag blir bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.