Är nybörjare på svampplockning och försöker mig inte på några avancerade varianter. Har fått för mig att det inte finns några giftiga soppar utan att man är ganska säker om man håller sig till dem. Vet att det finns soppar som inte smakar så gott dock.
Kan någon tala om huruvida det stämmer att det inte finns några giftiga att oroa sig för i Stockholmsområdet?
Tack!
Generellt inte men tydligen,enl annan tråd,kan det finnas Djävulssopp i det området…I öv plocka inte soppar med starka inslag av rött/orange på foten om du känner dig osäker…Finns oxå teorier om att vissa soppar kan orsaka allergiska reaktioner( läs om pluggskivling) Vissa soppar kan orsaka antabusliknande reaktioner i samband med alkohol samt vissa kan framkalla magproblem(diarre/kräkningar) om de är dåligt stekta…Mitt råd läs på om dem..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.