0 296 visningar

6 svar

fråga om blomkål...

zingo

30 aug 2011 kl. 14:52

hur funkar det med växtplatser för blomkålssvamp? Det är ju inte så jättevanligt att hitta dem.
Är det större chans att jag hittar fler i ett skogsområde där jag funnit förut eller dyker de upp helt apropå var som helst.
Kan de återkomma på samma stubbe året efter??

0

Mickeleh

30 aug 2011 kl. 15:01

Växer allra helst vid foten av tall eller stubbe,kan förekomma vid gran,förekommer i variant söderöver vid typ bok eller dyl..De kan återkomma på samma ställe men framförallt i närområdet runt just fyndplatsen,brukar själv leta 100-200 meter runt om och brukar komma någon ny varje år…men inte i år om nu ingen varit före dvs…

0

zingo

30 aug 2011 kl. 15:11

puttrar iväg och kollar redan idag. ;-)

0

Mickeleh

30 aug 2011 kl. 15:13

LYCKA TILL…i vårat hus är guldpriset lägre:-)

0

zingo

30 aug 2011 kl. 23:43

nej nån blomkålssvamp hitta jag inte men 3kg kantareller i ett nafs- så det var givande. Var riktigt på go-sidan idag så grannen fick hälften :-)

0

Fritjof

31 aug 2011 kl. 07:21

Det är värt att leta i samma område.Leta i södersluttningar,gärna branta.Dom tycks även trivas i solexponerade lägen ovanför stup mot söder.Gamla tallar bör det finnas där man letar såklart.Ibland återkommer dom på samma tall flera år i rad.Tallen kan vara värd att kolla även om det inte har vart nån blomkålssvamp där på några år,rätt som det är kommer den tillbaka.

0

qwerty

31 aug 2011 kl. 09:38

jag har hittat några i år, bor iof i småland och här är de inte helt ovanliga. Senast förra veckan hittade jag fyra styck i örtrik granskog med inslag av björk ek och hassel. Blir lite fundersam eftersom jag inte kan erinra mig om att det skulle växa tall där jag plockade de. Antagligen växte de väl kanske vid tall eftersom de väl ska göra det men jag har för mig att där bara var gran, hmm….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone