0 295 visningar

5 svar

rapport o frågor från Svampdag 27/8

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:08

I lördax var det svamputfärd från Studiefrämjandet i Örebro med specialguidning i Tiveden av Hans-Åke Sandberg svampkonsulent i Hasselfors

Vi började med ett besök på växtplats för den sä‘llsynta violgubben - strax utanför Hasselfors
bild 1.-2.
bild3. en okänd rackare
på nyanlagd skogsväg i mossig barrskog med övervägande tall

foto: Bo E-son

0

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:18

serie 2

bild 1. den okända i genomskärning
den påminde om kamskivling men var mycket hårdare och träigare i köttet
det som liknar en ring var bara ett brott i fotens ytterhölje

bild 2-3. siennakremla
något jag nog skulle gått förbi o bara betraktat den som “gammal sunkig kremla” men den ska visst se ut så här…

0

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:23

serie 3
bild 1-2. blodkremla, en färgstark upplevelse invid samma skogsväg - i mossa under tall

bild.3
blåsvart sköldskivling
en för mig ny bekantskap
inte så allmän

0

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:26

två bilder till på sköldskivlingen

sen bytte vi plats o kanske bäst att starta upp ett nytt inlägg för nästa…

0

Irene A

30 aug 2011 kl. 17:01

Tänkte bara nämna att den sista svampen heter svartblå rödling. Det är en Entoloma, ingen skölding (Pluteus).

Bilderna på den okända är för otydliga för mig..

0

Bo E

31 aug 2011 kl. 14:58

tack Irene!

Det var nog ett hörfel från min sida

Rödskivling ska det nog vara - inte sköldskivling

frågesvampen kan bäst beskrivas som en förväxlingssvamp till kamskivling fast på alla sätt hårdare i konsistensen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone